kategorie:
Soukromý interiér (rekonstrukce)
Jakub Stach a Ondřej Kubový, RADOTÍN MANOR DESIGN s.r.o., www.radotinmanor.com
BYT VE VILE NA OKRAJI PRAHY
Vilka postavená ve 30. letech minulého století s dostavbou v 60. letech se dočkala rekonstrukce. Cílem bylo zachovat původní atmosféru meziválečné doby a současně navrhnout interiér, který by odpovídal moderním nárokům na bydlení. Vznikl nadčasový a komfortní interiér inspirovaný nejen první republikou, ale i americkým art deco nebo anglickou řemeslnou tradicí.
Na počátku byla vilka na okraji Prahy, postavená v druhé polovině 30. let 20. st. s poměrně citlivou dostavbou z let 60. Ač z venku jen málo prvků přístavbu naznačovalo, uvnitř tuto skutečnost jasně prozrazovaly například dveře s bakelitovýmí klikami a kovovými zárubněmi, výrazně se odlišující od původních dochovaných výplní.
Cílem rekonstrukce bylo zachovat, nebo ještě lépe posílit, atmosféru 30. let, a přitom zajistit, aby interiér plně odpovídal současným nárokům na bydlení. To vše při co nejmenším zásahu do stavebních konstrukcí. Záměrem nebylo vrátit se o 85 let zpátky, ale vytvořit, za přispění vybraných chrakteristických prvků té doby, nadčasový a komfortní interiér. Vedle prvorepublikové architektury a užitého umění byly autorům inspirací například i americké art deco nebo anglická řemeslná tradice.
Hlavní část obytného prostoru se nachází v 1. NP (78 m2). Ze vstupní haly, s originálním vchodem tvořícím čtvrtkruh, se vstoupuje do kuchyně (14m2), nebo se dá pokračovat dále do spojovací chodby. V hale se nacházejí ještě dveře do spíže, sociálního zařízení a šatna, která vznikla na místě již nevyužívaného schodiště do 2. NP. Šatna i na míru zhotovená komoda s dýhou z ořechové kořenice dostaly rovněž čtvrtkruhové zaoblení, korespondující se vstupem.
Ze spojovací chodby v srdci domu vedou dveře do obývacího pokoje (18 m2), koupelny a technického zázemí, a dále průchod do jídelny s pracovnou (12,5 m2).
Dominantou obvývacího pokoje, vymalovaném v sytě zeleném odstínu, je knihovna navržená a zhotovená na míru přes celou jednu stěnu. Ačkoliv inspirací pro ni byl klasický nábytek z počátku 20. století, vyznačuje se umírněnými, nadčasovými tvary a moderním vybavením v podobě stmívatelného LED osvětlení se skrytým bezdotykovým vypínačem a indukčními nabíječkami mobilních telefonů. Charakteristickým prvkem pokoje je rovněž centrálně umístěný mosazný lustr klasického tvaru s jednoduchými nadčasovými liniemi.
Kuchyně je propojena s obývacím pokojem zašupovacími dvoukřídlými dveřmi, které lze zcela skrýt do boků knihovny. Na míru zhotovený kuchyňský nábytek značky RM/Kitchen, vyvedený rovněž v syté zelené, se vyznačuje symetrickým uspořádáním a moderně klasickým designem. Charakteristické pro něj jsou například jednoduché vlysy a masivní, ručně vyráběné, niklované úchytky. Kuchyně je vybavena vestavnými spotřebiči značky De Dietrich v originálním celočerném provedení s litinovými a měděnými detaily.
Přestože koupelna disponuje podlahovou plochou pouhých 185 x 185 cm, podařilo se do ní, díky pečlivě zvoleným zařizovacím předmětům s důmyslnou konstrukci, umístit vše potřebné – prostornou skříňku s podstavným umyvadlem a tříprvkovou baterií v kamenné desce; rozměrné fazetované zrcadlo s osvětlením po stranách; sprchový kout o rozměru 90 x 90 cm, který lze, v případě, že není právě používán, složit podél stěn; nebo toaletu s elektronickým bidetem.
Jídelna s pracovnou – tato netradiční víceúčelová místnost získala dvě zcela odlišné funkce zejména z prostorových důvodů. Do obývacího pokoje, ani do kuchyně se zkrátka jídlelní stůl pro osm osob nevešel. Zároveň, pokud není právě potřeba hostit velkou společnost, velký stůl velmi dobře poslouží i k pracovním účelům. Dominantu místnosti tvoří vestavěná skříň s ručně malovanou grafikou, symbolizující mořský příboj, a s bronzovými velkoformátovými zrcadly po stranách. Za elektricky poháněnými dveřmi se skrývá pracovní část s tiskárnou, šatní skříň a uprostřed velkorysý bar.
Ložnice inspirovaná Paříží 20. let minulého století je vyvedena v monochromatické béžovo-krémové barevnosti. Tapetu s decentním rostlinným motivem doplňuje nábytek po předcích majitele domu z období secese, který prošel důkladnou repasí a byl nově osazen masivními mosaznými úchytkami. Francouzký nádech dodávají ložnici hedvábné závěsy se třemi řadami třásní. Interiér odlehčuje přisazené svítidlo, emitující nepřímé osvětlení, s povrchem z ručně plátkovaného metálu.
1.PP o celkové výměře 50 m2 se nachází směrem do zahrady v úrovni terénu. Kromě technického zázemí a prostoru pro plánované budoucí spa zde najdeme obytnou místnost, jíž lze využít jako pokoj pro hosty, a koupelnu s toaletou.
Koupelna (5,5 m2), sloužící zároveň i jako zázemí pro zahradu, našla inspiraci v árii Měsíčku na nebi hlubokém z opery Rusalka od Antonína Dvořáka. Místnost je vyvedena v tmavých odstínech s černou toaletou i umyvadlem a velkoformátovými antracitovými zrcadly. Dominantu koupelny tvoří osvětlená zážitková sprcha Aquamoon od firmy Dornbracht, umístěná do půlkruhové niky, která je opatřena speciální voděodolnou tapetou s decentním artdecovým vzorem. Zdroj inspirace naznačují i nástěnná svítidla, připomínající zářící půlměsíce, nebo zrcadlové dno umyvadla evokující pohled na hladinu tůně.
Protože místnosti nejsou, z dnešního pohledu, příliš prostorné a zásahy do stavebních konstrukcí měly být co nejmenší, přistoupili autoři k optickému zvětšení interiéru prostřednictvím promyšleně umístěných velkoformátových zrcadel. Ta v bronzovém tónování nalezneme například ve vstupní hale, na dveřích skříně v jídelně, anebo jako obklad za kuchyňskou linkou. Dalšími prvky použitými pro optické zvětšení prostoru jsou třeba dubová podlaha, plynule procházející všemi obytnými místnostmi bez diletačních spár či prahů, propojení centrální chodby s jídlenou do jedenoho prostoru průchodem bez dveří, anebo vestavěná knihovna s integrovaným průchodem v obývacím pokoji.
Velký důraz kladli autoři na výběr použitých materiálů. Ať už se jedná o olejovanou podlahu; dubovou dýhu na nábytku, tónovanou do středně hnědého odstínu, procházející napříč celým interiérem; závěsy z hodnotných textilií, ušitých tradičními technikami; doplňky a osvětlení v mosazi či lesklém niklu; anebo britské barvy s přírodními pigmenty značky Fenwick & Tilbrook na stěnách a vybraném nábytku.
Pro zdůraznění atmosféry 30. let pak použili autoři otočné vypínače a zásuvky Berker Serie 1930; nahradili nevyhovující výpně v přístavbě replikami původních obložkových dveří; navrhli a nechali zhotovit originální niklované kliky inspirované těmi původními, jež se nedochovaly v potřebném množství a stavu; anebo aplikovali tradiční prvek fazetování na některá ze zrcadel.