kategorie:
Soukromý interiér (novostavba)
Miroslava Pešková, MIBIKO, www.mibiko.cz
BYT PRO MLADOU RODINU, PRAHA
Investor se rozhodl pro úpravu dispozice bytu v rezidenčním projektu tak, aby vyhovoval potřebám běžného bydlení mladé rodiny s malým dítětem a aby vznikl moderní otevřený a bezpečný interiér ve světlých tónech. Aby byl využit každý centimetr čtvereční a interiér zůstal světlý a vzdušný, byla většina nábytku v bytě, s výjimkou dětského pokoje, navržena na míru.
Na počátku všeho byl rozestavěný byt v mimořádném projektu VTower a dotaz klienta: Tak co, šlo by s tím něco udělat? Tedy tam, kde mnozí by se bez námitek stěhovali a byli šťastní, do jak krásného bytu se stěhují, tak můj klient podvědomě cítil, že potenciál bytu není plně využit. Že má svá omezení, které by nevyhovovali požadavkům dennodenního bydlení a neposledně, že jsou v něm materiály či produkty, které nevyhovují vlastnímu cítění klienta.
Byt sám o sobě měl hezkou atmosféru, bylo jasné na první pohled, že bude nabízet nádhernou hru světla a stínů podle toho, jak slunce postupuje během dne kolem zcela prosklenné fasády. Navíc sliboval vysoký stavební a technologický standart a později i vysoký standard služeb pro majitele bytu. To, co na vizualizacích lidé milují, tedy velkoformátové prosklenné plochy s pohledem ze sedačky na Prahu, má obvykle pak velkou výzvu při vybavování – a to absenci stěn. Plánujete-li takový byt pro rodinu a ne jen na občasné pobývání, logicky vás zajímá, kam složíte věci, které potřebuje k dennímu životu mladá rodina s dítětem. A pak je namístě otázka klasika: Kam s tím?
Šlo tedy především o dispozici bytu jako takového. Při vyšších investicích do bydlení se logicky ptáte, kolik vás stojí takzvané mrtvé metry – tedy ty, které nelze prakticky využít, ale platíte za ně. A pak je otázka, jak se dají přeměnit, aby se užitečnými staly – ať už pro uchovávání předmětů nebo pro vyšší estetiku prostoru a nebo optimálně pro obojí.
Zde byla poddimenzovaná vstupní chodba s dlouhou stěnou, kde byl ale úzký průchod a nevznikal tak prostor pro šatní skříně a botníky, ačkoliv nabízel naopak předimenzovaný, ale neefektivní prostor pro pračku/sušičku, technický prostor a zbytečně velké WC. Původní hlavní koupelna nenabízela dostatek úložného prostoru a přes nesporně přitažlivé velkorysé prosklení fasády působila sevřeně a poněkud těžce. Ve standardu byl byt již vybaven šedým a černým mramorem, který by si klient sám nezvolil a k tomu skleněný velkoformátový obklad v tmavé barvě o jehož praktičnosti měl klient pochyby, i když přes samotnou barvu by se také nepřenesl. Menší koupelna pro druhou ložnici opět v tmavých barvách nabízela dobrou plochu, ale svým řešením opět limitní prostor pro uložení věcí, přitom samotná velikost nabízela mnohem funkčnější řešení. Prostory pokojů v zásadě vyhovovaly, pouze v hlavní ložnici se nabízelo opustit původní představu vestavěné poměrně malé šatny, která pak příliš ultimativně určovala pozici manželské postele v prostoru. Klient si představoval větší otevřenější plochu plnou měkkého světla a s dostatkem úložných prostorů. Opomenout se nesmí ani přítomnost dvou velkých podpěrných sloupů, které značně ubírají prostor v ložnici a je třeba s ním počítat při zařizování obývacího pokoje.
PŘÍPRAVA KONCEPTU
Vize především. Tak ta byla připravena rychle. Určující byly potřeby mladé rodiny s malým dítětem. Prostor otevřený, bezpečný, co nejvíce integrovaný, pracující s minimem solitérních prvků. Měkkost, tlumenost, světlost, co nejvíce vést k uvolnění a relaxaci. Investor má velmi náročnou profesi vyžadující časté zahraniční cesty a přál si pro svou rodinu oázu klidu a bezpečí. Minimalizovat chodby, počty dveří, maximalizovat prostor. Byt ve výškové budově nabízí vždy pohled na proměnlivost nebe, což je samo o sobě krásným prvkem, na druhou stranu bylo potřeba odclonit či zajistit větší intimitu na stranách, kde byla větší blízkost dalších budov. Otázka stylu zde není příliš určující. Mícháme prvky typické pro urban living, přitom přinášíme přírodní struktury v dekorativním stěrkovém povrchu stěn, či nábytkových desek, kde skvěle posloužila kamenná deska Lapitec v povrchu Dune, která má jemně vlnitou strukturu -jako od větru. Tedy světlo, barvy mraků a nebe, vítr, přirozenost přírodních materiálů, to měl být základ, od kterého jsme se se chtěli odrazit. Potřebovali jsme ale souhlas s úpravami dispozic bytu i standardu. A zde jsme nejprve narazili a trvalo mnoho měsíců, než se podařilo dosáhnout shody na VToweru, abychom se vůbec mohli pustit do práce. Klient má můj velký obdiv v tom, že setrval v nekonečných vyjednáváních a že vytrval. Myslím si, že většina by to už dávno vzdala. Nebyla zde vůbec vůle povolit jakékoliv změny, natož takového rozsahu.
Důležitá byla spolupráce s projektantem na úpravě původního projektu do nové podoby. Bylo nutné udělat bourací plán a aktualizaci kompletně všech profesí, protože změny se dotkly téměř všeho. Měnily se příčky, upravovalo se topení, rozvody vody, kanalizace, vzduchotechnika, měnily se povrchy stěn i skladba podlah, přidávalo se podlahové topení a pochopitelně také slaboproud a silnoproud. Ve stavebních pracích bylo potřeba dodržet veškeré standardy, které budova VTOWER garantovala a o to důležitější bylo věnování pozornosti každému detailu. . Pochopitelně jsme si uvědomovali, že u tak výjmečné stavby, kde se řeší rekuperace, chlazení ve stropě, inteligence atd, je potřeba přesně sledovat původně navrženou technologii a zajistit co nejrychlejší průběh stavby.
Když přebíráte byt, který je prakticky před dokončením a nakonec ho vykucháte na betonový základ bez příček, tak musím přiznat, že panovaly obavy, aby vše dobře dopadlo. Ale i přes dnes obvyklé stavební skluzy, dopadlo vše na jedničku. Byly profese, kde to šlo jak po drátku, byly situace, kdy nám do smíchu opravdu nebylo, ale postupně pod rukami profesantů vznikla nová dispozice bytu. Nové příčky, rozvody jsme si už dělali sami, na některé profese jsme využili dodavatele VTOWERU, aby byly snížena rizika na minimum u případných reklamací a dodržena shoda v použitých postupech a materiálech. Finální povrchové úpravy jsme dělali sami.
V otázkách vybavení bytu jsme měli jasno od počátku. Chtěli jsme využít každý centimetr a co nejvíce byt udržet světlý a a vzdušný. Proto veškerý nábytek se navrhoval na míru. Pouze v případě dětského pokoje jsme se domluvili na hotových produktech, aby se později mohl snadno uzpůsobit potřebám rostoucího dítěte.
V dodávce bytu již byly definovány podlahy pro obývací pokoj v podobě běleného drásaného dubu. To se hodilo k myšlence propojit barevnost interiéru s barevností mraků a nebe. Ŕízením osudu byly podlahy nakonec několikrát přebroušeny, čímž jsme přišli o tento odstín, ale ve finále to nevadilo. Pro nábytek byla vybrána dřevěná dýha jasanu, který jsme probělili tak, aby barevně přesně korespondoval s odstínem dřevěné dýhy, kterou jsme vybrali pro kuchyň u firmy Sedlák interiéry. Voucher na využití nábytku od této firmy byla pozornost ke koupi bytu v tomto projektu a klient si ho přál využit.
Měla jsem myšlenku jedné linie nábytku, která kopíruje tvar zdí a postupně mění svou funkci z předsíňové stěny kombinující botníky, sedačku a úložné skříňky na podobu kuchyně. Chtěla jsem, aby vznikl blok, který ze všech úhlů bude vypadat jako jeden kus. Dopomoci tomu mělo stejné vertikální ložení dřevěné dýhy, kde jsme opticky chtěli ještě o něco zvýšit strop. Zvolený materiál se promítl také v hudební knihovně a v ložnici. Dřevěnou dýhu jsem doplnila laminem v tmavém hnědošedém betonovém dekoru.
U kuchyně bych zdůraznila pohodlí a prostor na pracovní desce díky hlubší spodní sestavě. Velikou pozornost jsme u celého interiéru věnovali rozložení linií, členění skříněk a jednotlivých os. Deska Lapitec v barvě Moca a povrchu Dune připomínající tvar dun upravených větrem . Chtěla jsem dokonalou návaznost obkladů/dlažeb i nábytku. U kuchyně zn. Eggersmann bylo zřejmé, že se hodně přibližuje mému konceptu a díky panu Rejškovi, který trpělivě přepočítával všechny kóty, se podařilo dosáhnout původního záměru s pouze mírnými ústupky. Výsledkem je lehká a nesmírně bohatá kuchyň na úložné prostory. Potravinová skříň je uložena mezi sestavu se spotřebiči a vestavnou lednici. V přípravě samotné realizace pomohl i dobře připravený instalační plán, který byl součástí podkladů od Eggersmann.
Kuchyň je lemovaná pásem z velkoformátové dlažby Tempo Smoke s krásným jemným melírováním jako struktury oblaků a plynule přechází do chodby a na wc.
Na stěnách je použitá vápenná stěrka Istinto imitující strukturu kamene. Pro koupelny, kuchyň a hudební knihovnu doplněnou 3D obkladem připomínající pečlivě skládaný papír.
Pro jídelnu bylo důležité rozhodnutí o stolu pro 6 lidí ve větším rozměru 1.1m * 2.5m. Dýha desky stolu je sesazena do písmene V a zároveň je v hranách zešikmena a zaoblena pro větší pohodlí i pohledovou lehkost. Podnož v černé barvě nese světlou desku v barvě ladící s ostatním nábytkem. Nad stůl a do obývacího pokoje bylo zvoleno osvětlení Octo/Secto/Victo od Scandium, které má krásný tvar a díky své konstrukci působí velmi lehce a zároveň vrhá příjemné světlo a krásné stínování po okolí. Jídelní židle jsou otáčivé a komfortně polstrované, aby u stolu majitelé i hosté mohli trávit v pohodlí hodně času.
Velkým přáním majitele bylo mít pohodlí pro poslech hudby, která je velikým koníčkem. Proto vznikla sestava pojímající větší množství knih i desek a nabízející prostor pro gramofon Pro-Ject Signature 10. Horní deska skříňky je opět z Lapitecu.
Pro pohodlný poslech se hledalo vhodné sezení. Nakonec jsem nakreslila na míru sedačku inspirovanou P. Urquilola. Jako výchozí bod sedačky jsem použila nosný sloup, kolem kterého se obtáčí bočnice sedačky prodloužených linií tvaru L. Nesmírně náročné zde bylo prošívání z obou stran a sesazení se sloupem. Ale povedlo se. Látka byla zvolena s ohledem na snadnost údržby. Sedačka byla doplněna 3 konferenčními stolky různých velikostí.
Velká diskuse byla na téma televize, protože ji majitelé nepoužívají. Nakonec ale bylo rozhodnuto o jejím sklopení na stěnu, kde v případě potřeby ji lze rychle vytočit a naklopit do požadovaného úhlu.
Předsíň sestává ze dvou rovnoběžných linií. Na jedné straně je vestavěná šatní skříň se skládacími dveřmi, které dovolí plné otevření šířky skříně. Na protější straně jsou botníky pro pohodlí doplněné čalouněnou sedačkou na míru a zrcadlem čalouněným ze stejného materiálu od Clarke&Clarke.
Koupelny jsou srdeční záležitostí, protože stálo nejvíce úsilí prosadit jejich vznik. Chtěli jsme útulný, světlem zalitý prostor, přírodní struktury, tlumenost, intimitu, ale i možnost plně si užít noční pohled na nebe v celé jeho kráse.
Ústředním prvkem se stala nádherná zaoblená vana od Badeloft, která z technických důvodů stojí ještě na podstavci, do kterých jsme zapustili bodové světla, aby ve večerním světle mohla být zdůrazněna linie vany jako šperku a přitom nabídnuto intimní osvětlení podpořené závěsnými světly od J. Lawrence určeného pro koupelny.
Za vanu byl zvolen velmi zajímavý 3d obklad s texturou připomínající látku v krásně smetanových tónech s modrými a šedými nitkami. Právě s ohledem na tento obklad byl zvolený materiál na okna pro celý tento byt. Tkanina typu in-between nabízí přechod mezi záclonou a závěsem a dokonale propouští světlo a přitom zajišťuje potřebnou intimitu. S ohledem na rozsáhlost prosklení jsem se rozhodla kombinovat 2 odstíny krémové a 1 modrošené barvy. Tím se dosáhlo plastičnosti plochy a zároveň různých tónů procházejícího světla.
Prostorná koupelna dále nabízí prostor pro pračku a sušičku, vestavěnou skříň se šuplíky a koši na prádlo, sestavu pro dvě umyvadla, zrcadlovou skříňku s fazetovým zrcadlem. Deska je opět z Lapitec, tentokrát v krémové barvě a povrchu Dune.
Jako materiál bylo zvoleno lamino s úpravou proti otiskům prstů v béžové barvě a dřevodekor cross latté, který připomíná osnovu tkané látky ze závěsů i z obkladů. Stěna vedle vany je vytápěná a poskytuje tak zvýšený komfort v prostoru
Stejný materiál doplněný kovovými podnožemi na míru byl použitý i pro WC a pro dětskou koupelnu. Mírnou úpravou dispozice se podařilo dostat do prostoru nejen prostorný sprchový kout, ale také vanu, což děti vždy ocení. Dostatek prostoru v koupelně umožnil zrcadlovou skříňku se šuplíky pro ukládání drobností, ale také výklopný koš na prádlo.
Topení je v podlaze podél oken, pro zvýšení komfortu bylo přidáno i v zóně kuchyně, dále v koupelnách a předsíni. Chlazení je ve stropě.
Ložnice nabízí velký úložný prostor ve skříních se skládacími dveřmi, kdy se dá otevřít plná šířka šatních skříní. Vertikální průběžné ložení dřevěné dýhy je zde shodné se zbylým prostorem bytu.
Postel byla navržena na míru prostoru a hrálo se zde s každým centimetrem, aby se zde mezi stěnu a sloup vešla nejen postel, ale také lampy a odkládací stolky. Podnože postele jsou shodné i s podnožemi nejen taburetů, ale i sedačky a jsou vzhledem blízké podnožím konferenčních stolků či židlí. Taburety, stejně tak zrcadla jsou čalouněná stejným materiálem jako postel, pouze v jiných odstínech.
K posteli byla ještě doplněna skříňka na míru na vyšších nožičkách s frézovaným povrchem dvířek opatřeným 8 vrstvami. Ty jsme postupně přebrušovali a opět nanášeli, až vznikla zajímavá barevná textura. Barvy se tak mění podle úhlu pohledu.
Nad hranu postele dopadá světlo inspirované Bocci. Malé, ale velmi těžké skleněné koule dávají krásný tlumený svit a večer vytváří amosféru padajících hvězd.
Pro ložnici i pro obývací pokoj jsme nechali našít polštáře na míru. Motiv byl vybrán záměrně a váže se ke stylu hudby, který má klient rád. Jednoduché černé ilustrace na bílém podkladu jsou rozsvícené zlatavými akcenty v motivu. Proto se zvolilo pak jednoduché černé lemování a v případě ložnice i střapatý lem kombinující zlatou, béžovou a černou.
Vzhledem k blízkosti nebe jsme se rozhodli doplnit interiér doplňky v podobě ptáků - jako třeba od Eamse na stole nebo L’oiseau bílý na zrcadle WC.
Majitelé oceňují zejména dokonalé soukromí, světlost a tichost tohoto bytu, jeho dispozici, příjemný vzduch a neposledně také komfortní služby tohoto domu nabízející welness, bazén i kino pod jednou střechou. Po nastěhování je příjemně překvapily hry světla a stínu v celém interiéru, které proměňují atmosféru celého interiéru v průběhu dne podle toho, jak slunce prostupuje prosklenou fasádou. Vyniknou pak krásně detaily na předmětech, které jsou umístěny na místech dopadu světla, struktury materiálu a stěrkový povrch stěn.