kategorie:
Interiér roku Somfy
Ing. arch. David Kraus, Ing. arch. Alina Fornaleva, Ing. arch. Miroslav Styk, ARCHITEKTURA, s.r.o., www.archi.cz a WÜRTH, www.wuerth.cz
HALA A KANCELÁŘE PRO FIRMU WŰRTH
Zadáním investora bylo dostavět další objekt skladu s vloženou administrativou a pomocnými technologickými provozy. Interiér je pojatý jako vyvažující element, prostředí je navrženo maximálně uživatelsky příjemně s velkorysými relaxačně zábavními prvky, a to vše v současném industriálním duchu.
Zadáním investora bylo dostavět další objekt skladu (vedle již fungujícího, stojícího) s vloženou administrativou a pomocnými technologickými provozy.
Co se týče architektury objektu, přistoupili jsme k zadání takto: dům jako stroj, sklad jako dokonalý nástroj. Perfektně fungující, dobře promazaná a seřízená mašina. "WÜRTH MACHINE" Ostré lokty, obchod, výroba, průmysl, jasné linie, racionalita, funkčnost, přehlednost. Připravit, odjistit, naložit, odvézt! Základem řešení je skloubení funkčních a prostorových požadavků se snahou o polidštění zadání.
Rozměrnou hmotu skladu dělíme ve dvou osách. V ose "y" soustředíme za sebe všechny funkce, které jsou od nového skladu požadovány: část administrativní, část pro skladování nebezpečných látek a hlavní část skladu. Celek tvoří základní funkční MODUL 20 x 95 m. Funkční modul je odlišen opláštěním AL šablonami ve firemních barvách. Osa "x" orientovaná V-Z je osa růstová. Lze vedle sebe skládat jak celý funkční modul, tak i jeho dílčí části. Všechny osy jsou rytmizovány po 5m. Nosné prvky skeletu skladu mají rozpon 20 m, nosné prvky administrativy dovolují i při zachování otevřené dispozice 10 m. Toť hlavní princip objektu jako takového, vnější obraz zadání.
Uvnitř ale pracují lidé. Lidé nejsou stroje, nelze je programovat, plně předvídat. Na tuto kontrastní charakteristiku reaguje interiér. Ten je pojatý jako vyvažující element, prostředí je navrženo maximálně uživatelsky příjemně, s velkorysými relaxačně zábavními prvky i když v industriálním tónu. Původní zadání investora bylo technické, utilitární, šlo „pouze“ o dostavbu skladu, plus nějaké kancelářské prostory. Jako architekti jsme si ale řekli, že ani sklad, natož administrativa nejsou ničím méně důležitým než např. obytný prostor. Věříme, že čím lépe se člověk cítí ve svém pracovním prostředí, tím efektivněji pracuje, radostněji pracuje. Práce nemusí být nutnost, trávíme v ní velkou část dne. Jako architekti se snažíme v každém novém zadání a projektu hledat též něco nového pro investora i pro nás. Myslíme, že open space lze buď navrhnout jako továrnu na výkon, suchý prostor, neobohacující, pouhé místo pro práci anebo příjemné prostředí, s překvapeními, motivujícími prvky, světlem, možností vzájemné lidské komunikace, životem. Snažili jsme se o to druhé.
Interiér je velikostně a proporčně členěn cca takto: kancelářské plochy cca 1 500 m2 pro cca 80 zaměstnanců ( z toho cca 1/3 společné relaxačně komunikační plochy ), sklad cca 5 200 m2 pro cca 20 pracovníků, pomocné technologické provozy cca 1 000 m2.
Principy
- Veškeré stavební, nosné a konstrukční prvky ponecháváme viditelné, spatřujeme v nich přirozenou krásu a autentičnost, člověk uvnitř domu vidí, jak je dům staticky konstruován, co nese co, co táhne co, co podpírá co.
- Taktéž nakládáme s technologiemi, člověk tak může vědět, čím a jak dům topí, chladí, větrá, odvádí odpad. Trubky jednotlivých vedení jsou ponechány vně, nezakryty, naopak tématizovány, považujeme je za interiérové prvky zdarma, jejich krása je v jejich přirozenosti, autentičnosti.
- Do prostoru jsme přivedli výtvarníky, kteří přišli s dalšími nápady, jak interiér oživit - z produktů, které investor sám vyrábí či z běžných stavebních prvků jsme zhotovili umělecké objekty, které jsou v prostoru instalovány. Celý open space je jeden výstavní prostor. Na venkovní terase je instalováno promítací zařízení vysílající logo Wurthu do mraků, podobně jako ve filmu Batman.
- Orientační systém formou zábavného komiksu odkazuje na příběh Wurhu jakožto nadnárodní společnosti.
- Společné kanceláře mají po celé své délce různé fitness prvky, kde se lze při práci protáhnout, zacvičit si, odreagovat. Na těchto hrazdách, žebřinách a bradlech tu tam visí boxovací pytle, TRX popruhy.
- Na volné betonové plochy jsme profesionálem nechali nastříkat graffiti, které přímo odkazuje na výrobky Zadavatele. Obří kresba vrtáku je základním motivem pro velkou zasedací místnost.
- Pracujeme s vnitřní zelení, používáme známé materiály jinak ( koberce na stěnách je barevně oživují, syrové betonové stěrky jsou industriálně krásné, praktické, navíc zlevnily stavbu kvůli absenci tzv. „finálních“ podlah ).
- Pracujeme se světlem shora, kterým přisvětlujeme továrním způsobem společnou otevřenou kancelář.
- Některé výrobky, které investor vyrábí a obchoduje s nimi tématizujeme, používáme je jinak, v jiných, překvapivých souvislostech ( zvětšený brusný kotouč jako světlo nad společnou halou, zábradlí z průmyslových lan, sedací prvky z písmen skládajících název firmy, atd. ).
- Některé stavebně technologické procesy jsme nechali pozastavit v jejich rozpracovanosti, pokud to šlo, abychom tak zlevnili proces a nechali vyniknout technologii samotné ( stěrky jsou pouze uzavřeny před vylitím finální vrstvy, zůstala krásná nahodilá kresba po rozlití, zámečnické konstrukce jsou ponechány v syrové nezačištěné podobě, pouze opatřeny nátěrem, vynikají tak spoje, svary, šrouby, do omítky jsou vtlačeny otisky loga investora ).
- Vytvořili jsme velkorysé společenské prostory, kde lidé mohou pracovat mimo své pracovní místo, odpočívat, komunikovat, bavit se ( červené otevřené „gauče“ umožňující průhled prostorem, Fatboye na chodbě, ping-pongový stůl na venkovní terase )
- Přiměli jsme investora, aby nešetřil na kancelářském nábytku, židle jsou Herman Miller Sayl od kultovního britského designera, nábytek je upravitelný, umožňuje správnou a zdravou ergonometrii vzhledem k rozdílným výškám a váhám zaměstnanců )
Věříme, že takto pojatý interiér může lidi přimět k lepší, efektivněji prováděné práci, pobaví, umožní regeneraci, může inspirovat a odlehčit pracovní proces jako součást samotného lidského života.