kategorie:
Veřejný interiér II
Ing. arch. Petr Stolín a Ing. arch. Alena Mičeková, PETR STOLÍN ARCHITEKT s.r.o., www.stolin58.com
MŠ NOVÁ RUDA, VRATISLAVICE
Stějně jako celá budova, tak i interiér je velice strohý, oproštěný od zbytečných předmětů a zneklidňující barevnosti. Měl by působit velice čistě, subtilně, jednoduše a nehmotně. Autoři se snažili vytvořit prostředí pro podvědomou výchovu dětí a jejich vnímání prostoru, kvality materiálů a nevtíravého vkusu bez ambicí na přemrštěný design.
Výtvarné a designové řešení interiéru by mělo maximálně podpořit a dokreslit koncept architektonického záměru. Spousta momentů je již zakotveno ve stavbě. Interiér se skládá z jednoduchého vybavení, které splňuje základní potřeby uživatelů. Hlavním mottem pro nás je minimalismus a nezaplněnost prostoru, ponechání jeho volnosti. Stejně jako celá budova, tak i interiér je velice strohý, oproštěný od zbytečných předmětů a zneklidňující barevnosti. Měl by působit velice čistě, subtilně, jednoduše a nehmotně. Chceme vytvořit neagresivní prostředí pro podvědomou výchovu dětí a jejich vnímání prostoru, kvality materiálů a nevtíravého vkusu bez jakýchkoli ambicí na přemrštěný design. Cílem je ponechat fantazii k využití jednotlivých zákoutí a možností, co nám celá budova poskytuje. V prvním momentě bude důležité soužití s prostorem, stejně jako činnost pedagoga, aby děti navykl na nové řešení a naučil je vše potřebné, aby se v prostoru pohybovaly svobodně a bezpečně. Je to svým způsobem výzva, důležitá je otevřená mysl.
Pro děti jsou v jejich odděleních připravena dvě patra s různými zónami pro hru, zpěv, kreslení, zkoumání, cvičení, levitování, spaní apod. Žádnou z těchto zón však jednoznačně nedefinujeme. Ve společných prostorech se odehrává tradiční filtr šaten, umýváren a jídelny se zázemím pro zaměstnance. Celý prostor materiálově sjednocuje monochromatická podlaha a stěny z přírodního linolea, četná velkoformátová zasklení a velké množství denního světla. Jemné pastelové tóny mají za úkol se stát neutrálním podkladem pro barevně oblečené děti a jejich hračky - snažíme se tímto dosáhnout nadčasovosti a předejít tak morálnímu stárnutí celého zařízení.
Zásadním prvkem bylo pro návrh řešení interiéru SVĚTLO. Díky výchozím podmínkám budovy, jejího maximálního otevření velkými okny s pevným zasklením dosahujeme nejen zajímavých průhledů, ale i optimálních světelných podmínek. Vše se snažíme podpořit i vlastním vybavením, které je jednoduché, geometrické, z větší části jednobarevné bez dramatických vzorů či dekorů s důrazem na materiály s jemnými texturami.
V našem případě se snažíme umožnit dětem pohyb po celém prostoru a areálu školky. Dvě vysoké subtilní hmoty a jedna přízemní vytvářejí vnitřní átrium. Zpřístupnění střechy formou pochozí terasy s průhledy do interiéru umožňuje znásobení nejen herních venkovních ploch pro děti, ale stávají se i dalším „interiérem“, jež zahaluje vnější vrstva sekundární fasády s ochozem, která tvoří zároveň plot a chrání tak vnitřní svět dětí. Celý dům funguje jako jedna velká prolézačka, skrz velká okna jsou průhledy do interiéru a zase ven a lze tak mít kontakt s tím, co se děje nejen kolem domu, ale i vzájemně mezi odděleními.
Vlastní prostory pro děti jsou navržené jako otevřené - dvoupatrové, propojené ocelovým schodištěm. Nikde žádné stěny, jeden otevřený prostor, jež má zvýšit soustředění a trénovat respekt vůči druhým.
Nábytek určený do prostor pro výuku a hru dětí je v převážné většině navrhován na míru, je koncipován jako stavebnice s praktickými úložnými boxy na kolečkách. Z velké části je vyroben z březových desek v kombinaci se subtilní kovovou konstrukcí. Židličky jsou vybírány s vysokými požadavky na zdravé sezení a možností se výškově přizpůsobit i starším dětem. Interiéry jsou doplněny o kreslící plochy s magnetickým povrchem a korkovými nástěnkami pro vystavení výtvarných prací.