kategorie:
Veřejný interiér I
Ing. arch. Jan Bouček, www.atelierboucek.cz a PLZEŇSKÝ PRAZDROJ a.s., www.prazdroj.cz
RESTAURACE PLZEŇKA, OPAVA
Koncept restaurace se snaží navázat na bohatou historii plzeňského piva, plzeňského pivovaru a motivy s nimi spojenými. Jejich historický odkaz je prezentován v dnešní moderní době 21. století, a to napříč generacemi. Jednoduchost a střídmost vyniká díky kombinaci odstínů okru s charakteristickou zelenou a černou barvou.
Koncept se snaží vymezit proti interiérům současných trendových hospod a navázat na bohatou tradici plzeňského piva, plzeňského pivovaru a motivů s nimi spojených. Snahou je naplnit následující požadavky – historický odkaz v dnešní moderní době, jednoduchost, pravdivost, zapamatovatelnost, modulárnost, střídmost v použití materiálů a jednoduchá aplikovatelnost na konkrétní místa.
Jde tedy o soubor prostorových, materiálových a výtvarných idejí, které mají za úkol nový koncept odlišit a důstojně prezentovat v 21. století napříč generacemi.
Koncept pracuje s co největší jednoduchostí. Vše je založeno na kombinaci dvou základních odstínů okru a doplňkové barvy – zelená, černá.
Materiály konceptu – sklo, hlína, masivní dubové dřevo, černý kov.
Sklo jako výjimečný výtvarný materiál. Základní myšlenkou konceptu je propojení značky PU se sklářským řemeslem. Cílem je tato dvě odvětví s bohatou tradicí a vynikajícím zvukem ve světě prezentovat v jednom celku a ukázat tak jejich ýjimečnost. Sklo je zde použito jako výrazový prostředek jak na samotném výčepu, tak i na dominantním prvku restaurace (ikona - pečeť) a dílčích detailech (světla).
Hlína. Povrchy stěn jsou ve světlé teplé okrové barvě, ideálně v přírodní hliněné omítce různé hrubosti. Právě hlína coby materiál použitý na stěnách by měla výrazně přispět k odlišení a zútulnění celého prostoru.
Masivní dubové dřevo, černý kov. Tyto materiály se objevují zejména na stolech, lavicích a obložení.
Dominanta restaurace – skleněná pečeť (paraván)
Mimo výčepu je hlavním prvkem skleněná prostorová „tabule“, která je osazena do černého kovového rámu, je z hrany prosvětlena. Tabule má strukturovaný „hrbolatý“ povrch. Je zde embosována pečeť Plzeňského Prazdroje se vstupní branou a rokem založení. Prvek je částečně průhledný a vyzařuje vnitřní světlo.
Výčep
Výčep je pojednán ve skle. Netradiční materiál a nové kontextuální pojetí může výčep učinit skutečným centrem restaurace. Výčep je obložen ze tří stran skleněnými segmenty. Jedná se o křišťálové lisované sklo s příměsí olova. Sklo je zezadu podsvětleno či prosvětleno do hrany.
Zápultí
Základ tvoří čistá utilitární plocha se zapuštěným (či předsazeným) nasvětleným logotypem v horní části. Dominantním materiálem je patinovaná strukturovaná omítkovina, nerezový a černý plech.
Stoly
Černá podnož se spodním roznášecím plechem. Stolová deska dřevěná spárovka - sesazená z dubových fošen.
Židle
Židle v odstínu černé barvy s decentním výpalem logotypu značky. Jednoduchý tvar s plnějším opěrákem, bez područek. Užití i vyšších barových židlí ve stejném designu. Podsedák ze zelené kůže či koženky.
Lavice
Lavice probíhají kolem stěn, opět v nízkém i vyšším provedení. Sedák je proveden z dubové dýhy. Opěrák je v černé kůži, která je horizontálně prošita výraznou nití.
Světla
Světla jsou v současném designu s odkazem k historické tradici. Hlava světla je v kombinaci černého plechu se skleněným schirmem, na kterém je osazeno logo Pilsner Urquell. Uchycení je pomocí nerezového řetízku, souběžně s ním se vine textilní kabel.
TANKOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ
Tanky dvouplášťové interiérové, zavěšené v sestavě 2ks nad sebou, na skryté konzole. Leštěný nerez s černou grafikou 3D nápisu.
GRAFIKY NA STĚNÁCH
1. Ikonická místa související se značkou Pilsner Urquell.
Jedním z hlavních motivů restaurace jsou známá místa, která si návštěvník může ihned spojit s výrobou plzeňského piva (brána, varna, sklepy). Tato témata jsou graficky zjednodušena a vzájemně sjednocena, aby jejich výtvarné vyznění působilo jednotným dojmem.
2. Historická řemesla související se značkou Pilsner Urquell.
Pomocí kombinace grafik s prostorovými artefakty by byla jednotlivá řemesla v různých částech hospody prezentována. Grafiky ukazují představitele jednotlivých řemesel s jejich typickými atributy.
Způsob – technika zobrazování grafik:
Návrh počítá s kombinací různých zobrazovacích technik. Jedná se o metody reliéfní a plošné. Reliéfní se realizuje formou výdusku z formy (hliněná směs s pojivem, následná patinace, reliéf v max. rozsahu 2cm). Plošnější technikou je aplikace grafiky do souvrství vlhčené hliněné omítkoviny.
PODLAHA
Kombinace dlažby a dřevěné podlahy. Dřevěná třívrstvá podlaha. Černá čedičová dlažba.
STĚNY A STROP
Omítky a povrchy stěn jsou ve světlé teplé okrové barvě. Základní myšlenkou je střídání různých struktur a hrubostí v rámci jednoho či dvou základních odstínů. Doplňková barva – zelená patina.
TOALETY
Toalety jsou řešeny ve stejném duchu jako interiér restaurace – vzájemně spolu komunikují. Opět zde panuje jednoduchost v řešení i volbě materiálů – dvě základní barevnosti – černá a světle hnědá (dřevo dub).