kategorie:
Veřejný interiér II
Renata Olšová DiS, SABRI s.r.o., www.sabri.cz
ZŠ PALACHOVA, BRANDÝS N/LABEM
Rekonstrukcí nevyužité suterénní části školy vznikly nové učebny na výuku vaření, práce s počítačem, jazyková učebna, družina atd.. Designérka měla při návrzích jasný cíl, chtěla vytvořit moderní, funkční, netradiční a zároveň dobře promyšlený dětský barevný interiér. Současně se snažila nahradit typický školní bukový nábytek alternativními možnostmi.
Interiéry vznikly rekonstrukcí nevyužité části základní školy Palachova v Brandýse nad Labem. Škola potřebovala řešit situaci zvyšujícího se počtu dětí, zejména předpokládaný nárůst žáků prvních tříd. Zřizovatel – Město Brandýs nad Labem tedy schválil rekonstrukci nevyužité části budovy ve sklepním prostoru. Autorem stavebního projektu je Ing. Lukáš Tauchman s firmou ARAGON ELL s.r.o. a designerkou Renatou Olšovou DiS., která je zároveň majitelkou firmy SABRI s.r.o., která následně navržené interiéry i realizovala.
Požadavkem investora bylo co nejefektivněji využít suterénní prostory a vytvořit požadované učebny (kuchyňky pro výuku vaření, PC učebnu, školní knihovnu, jazykovou učebnu, kabinet, družinu, šatnu, WC) a následně navrhnout a zrealizovat interiéry včetně dodání kompletního vybavení a zařízení jednotlivých místností od nábytku, všech komponent, až po dekorace apod.
Při návrzích interiéru jsme měli jasný cíl – moderní, funkční, netradiční, zároveň dobře promyšlený, dětský a dle přání školy barevný interiér… Odvážným krokem designerky bylo vyvarovat se typickému školnímu bukovému nábytku, na který jsme po několik desetiletí ve školách zvyklí, a stejně tak se vyvarovat klasickým parketovým podlahám, bukovým dveřím a dokonce odvážit se navrhnout nábytek vyrobený „na míru“. Ačkoli dnes je to v běžných interiérech standardem, v interiérech škol jsou takto moderně řešené interiéry s nábytkem vyráběným „na míru“, v naší republice zcela výjimečné a není k nim příliš „vůle“ ze strany investorů. I proto jsme byli velmi šťastní, když škola a zřizovatel naše návrhy s opravdu velkým nadšením vstřícně přijali a podpořili naši myšlenku a motto, že „Je čas na modernizaci českých škol!“
Do interiérů jsme tedy z důvodu snadné údržby navrhli vinylové podlahy v moderních dekorech a imitacích dřeva, stejně tak dekory interiérových dveří. Vzhledem k umístění všech zmíněných prostor do suterénu objektu s malými okny a naprosto nedostatečným přirozeným osvětlením byla věnována patřičná péče návrhu osvětlení, a ačkoli je to ve školách dosud velmi opomíjené, v tomto interiéru byla velmi pečlivě řešena otázka akustiky. Bylo více než nutné dobře navrhnout akustické stěny, neboť se ukázalo, že byly naprostou nezbytností pro zajištění komfortu dětí i vyučujících.
Družina, která tedy vznikla v prostoru s klenutými stropy a krásnými sloupy, byla pojatá jako „Květinová třída“, což vyplynulo v důsledku hledání řešení největšího problému prostoru - umístění stolů s místy pro 30 dětí. Klasické stoly a průchody mezi nimi by zabraly většinu volného místa místnosti potřebného na hraní. Vzhledem k sloupům nebylo ani možné tolik stolů efektivně umístit. Vznikl tedy nápad vytvořit ze stolů jakousi „květinu“, která nejen že vytvořila zajímavý prvek, ale zabrala jen část prostoru družiny a poskytla dostatek míst pro každodenní provoz. V případě potřeby se však stoly jednoduše rozmístí více od sebe a doplní se stohovatelnými židličkami v počtu dle potřeby, a tak se k nim vejdou všechny děti v plném počtu. Tuto zónu určenou pro výtvarnou a kreativní činnost, jsme doplnili sítěmi na zdech, na které lze upevnit obrázky dětí. Dále jsme prostor rozdělili na další jednotlivé zóny – hrací místa pro holky a místa pro kluky, ať už to byla kuchyňka, obchůdek, koutek s gaučem a křesílky, dílna se kreativními stavebnicemi pro kluky či velký oválný stůl umožňující dětmi oblíbené hraní „na kolenou“ a stavění stavebnic. Součástí vybavení družiny je například i elektrické klávesové piano – tzv. keyboard zabudovaný ve skříňce, pro hudební výchovu dětí. Pomyslnou „třešničkou“ na dortu jsou dřevěné, ručně vyráběné a malované stylové dekorace, kterými jsme vyzdobili zdi místnosti. Všechny dekorace jsou od firmy SABRI® vyrobené dle návrhů designerky Renaty Olšové. A tak i dekorace byly vytvořeny v barvách a stylu družiny - jako např. hodiny s včelkou a čmelákem, nástěnná dekorace beruškové víly na listě a kytičky s beruškami, včelkami a čmeláky, stejně tak jako „dřevěný obraz s koťátkem a štěnětem, květy a beruškami, dodali danému prostoru dětskost a zdůraznily téma celé „Květinové třídy“. Především ale bylo do interiéru dodáno něco typicky dětského, kreativního, českého a ručně vyráběného, což podle našeho názoru do interiérů pro děti patří.
Podlaha byla zvolena vinylová, dekor „letní dub“ Interiérové dveře v dekoru „javor“. Nábytek v dekoru „javor“ v kombinaci žluté, oranžové a zelené barvy, skříňky s úložnými boxy z pevného odolného plastu. Židličky stolů jsou z masivu, mořené na zeleno, stohovatelné.
V druhé části suterénního prostoru s klenutými stropy jsme vytvořili stylovou šatnu s odděleným vstupem do chodbičky vedoucí k družině, tak do chodby k hlavnímu vstupu této části budovy.
Kuchyňky pro výuku vaření považujeme za „skvost“ této rekonstrukce, neboť je to bezesporu jedním z prvních důkazů toho, že i v klasické základní škole mohou být opravdu moderní, funkční a dobře vybavené interiéry za relativně dostupné finance a není třeba již zastaralých kuchyní typu panelákové linky z 80tých let. Kuchyňka vzbudila u dětí velké nadšení a proto je využívána nejen během výuky, ale i v mimoškolních aktivitách pro kroužek vaření. V kuchyňské lince nechybí granitové dřezy, sporáky se sklokeramickými deskami, zásuvky s moderními výsuvy, myčka, lednice, rychlovarné konvice, mixéry, kuchyňský multifunkční robot, ale také samozřejmě nové příbory, talíře a veškeré potřebné vybavení. Materiály a dekory: Podlaha vinylová, šedo-béžové barvy. Obkladem za kuchyňskými linkami je kalené sklo béžovo-šedé barvy s decentním glitter efektem. Kuchyňské linky v dekoru šedo-béžového lamina „Jasan Taormina“. Dvířka linky jsou v dekoru „lime grass“ – mat (limetkově zelené). Součástí místnosti jsou i stoly vyrobené „na míru“ pro stolování, v dekoru shodném s kuchyňskou linkou (Jasan Taormina), doplněné béžovými židlemi z pevného plastu (splňující normy pro školní sedací nábytek).
Počítačová učebna, která vznikla v další části suterénu, je také již dokončena, ale k dispozici máme zatím pouze vizualizace. Vzhledem k podélnému tvaru místnosti ani zde nebylo snadné splnit požadavky na počet dětí a zachovat přitom potřebné průchody a bezpečnost dětí. Dominantou třídy se proto staly truhlářem na míru vyrobené stoly s regálky na kabely umístěné pod deskou stolů a s okraji zamezujícími pád počítače. Materiálem stolů je lamino jablečně zelené barvy, podlaha vinylová – dekor „letní dub“.
V knihovně, která vznikla přestavbou nevyužitých prostor v prvním patře (mezi stávajícími družinami), jsme navrhli a následně dodali nábytek vyrobený zcela „na míru“ – vestavnou skříň s dotykovými dvířky kombinovanou s otevřenými regály na knihy, v nevšedním perleťově bílém designu „Imeneo“. Ve stejném stylu je i regál na odkládání školních batohů, věšák na oblečení a především na míru vyrobené stoly s bíle lakovanými židlemi. Vše je doplněné barevnými sedacími vaky, které nejen že dětem umožní pohodlné čtení a relaxování, ale zároveň vyřešili problém s počtem míst, neboť do malé místnosti nebylo možné umístit stoly pro 30 dětí. Problém tedy vyřešily skladné a snadno přemístitelné vaky, díky kterým se místnost stala dětmi velmi oblíbenou a vyhledávanou i v rámci školní družiny. Podlaha zde je vinylová, v odstínu šedé barvy.
Jazyková učebna byla vzhledem k nutnosti dodržet normy a předpisy pro školní nábytek v této místnosti, vybavena klasickými školními lavicemi a na míru vyrobenými věšáky a skříní. Součástí třídy jsou i el. ovládané rolety a interaktivní tabule. Podlaha vinylová, v odstínu „medový dub“.