kategorie:
Veřejný interiér II
Jiří Řezák a David Wittassek, QARTA ARCHITEKTURA s.r.o., www.qarta.cz
RÜCKL FLAGSHIP STORE, PRAHA
Při návrhu konceptu byla snaha vytvořit místo, které bude reprezentovat Prahu i český křišřál. V parteru starého měšťanského domu v historickém centru Prahy vznikl minimalisticky řešený interiér. Ručně vyrobené výstavní boxy podtrhují originalitu každého vystaveného kusu křišťálu.
Rückl Flagship Store je jedinečným výsledkem vzkříšení tradiční české rodinné firmy Rückl, proslavené ruční výrobou designového skla a českého křišťálu. Nachází se nachází v parteru starého měšťanského domu v historickém centru Prahy nedaleko Staroměstského náměstí. Návrh obchodu chce přispět k navrácení identity do historického centra pomocí české designové prodejny určené široké veřejnosti. V obchodě se jedinečným způsobem propojila práce předních architektů, grafiků a designéra, čímž se podařilo vtisknout do prostoru identitu celé značky. Ta je zobrazena modernizovaným logem s čápem a užitými barvami značky v řešení interiéru. Při návrhu konceptu Rückl Flagship Store byla zásadní snaha vytvořit místo, které bude reprezentovat Prahu i český křišťál. Obchod se propisuje do ulice velmi minimalisticky, komunikuje s okolím pomocí výloh a černých markýz s bílým logem. Ty odkazují na zaniklý charakter obchodní ulice s nádechem luxusu a originality. Řešení interiéru je též minimalistické. Prodejna je očištěný historický prostor naplněný měkkým světlem s vystavovaným sklem na výstavních policích z černého umělého mramoru. Ručně vyrobené výstavní boxy podtrhují originalitu každého jednoho kusu a zároveň umožňují zákazníkovi spatřit v produktech jejich osobitost a vytvořit si k nim vztah. V tomto procesu hraje nezastupitelnou roli kompozice světla. Nejen, že dává vyniknout kvalitám křišťálu, ale i samotnému prostoru obchodu. Křišťál je jako šperk, kdy každý kus má své speciální místo a maximální pozornost zákazníka. Velká pozornost byla věnována souhře forem a detailu. Na jednu stranu obchod zosobňuje určitou přísnost a řád vystavovaných artiklů, který je v kontrastu s asymetricky zaklenutým prostorem, na druhou stranu ale také lehkost v kompozici jednotlivých designových výstavních boxů vložených do historických konstrukcí. Ambicí projektu je přinést noblesu do prodejny, ulice, i města. Chce opětovně vyzdvihnout české sklářství na ztracenou pozici, vrátit mu zaniklou hrdost. Usiluje i o obnovení českého zvyku darovat sklářský design, jehož hodnota spočívá v tradici, řemeslnosti a kultuře. Obchod není trendový, ale nadčasový a jedinečný. Znovuvybudovaná značka Rückl je ukázkou současného designu, který má pokoru a respekt ke svým kořenům.