kategorie:
Veřejný interiér II.
Ihor Sabadosh, Sára Matysová, STUDIO IHOR, www.ihor.cz
fotograf:
Jan Kolský a Artspeak
KAHOTSKI EYEWEAR STUDIO, PRAHA
Symetrické uspořádání interiéru bylo záměrně narušeno asymetrickým provedením jednotlivých prvků. To nejen usnadnilo orientaci, ale rovněž vytvořilo iluzi nekonečna pomocí protilehlých zrcadel. Celkově se jedná o experimentální prostor, který spojuje funkční požadavky s odvahou hledat nové způsoby tvorby interiéru.
Butiková prodejna brýlí: interiér na pomezí showroomu a tvůrčího ateliéru
Zadání a koncept
Investor si přál vytvořit prostor sloužící jako butiková prodejna a showroom, zároveň měl fungovat jako otevřená pracovna a místo pro schůzky s klienty. Klíčové bylo zajistit variabilní výstavní plochy, které dokáží prezentovat malý i větší počet brýlí a přizpůsobit se rozvoji produktového portfolia. Důležitou součástí zadání bylo také vhodné umístění zrcadel a osvětlení, které eliminuje rušivé stíny a podporuje přirozené vjemové vímání brýlí na obličeji klienta.
Neobvyklé podmínky realizace
Prostor byl k dispozici v rámci krátkodobého nájmu, což vyžadovalo možnost uvedení do původního stavu bez větších stavebních zásahů. Zároveň investor požadoval maximální využití zbytkových materiálů z předchozích výstav a veletrhů, což se stalo výzvou i inspirací pro celkový design interiéru.
Specifika procesu navrhování a realizace
Původně jsme byli přizváni pouze ke konzultaci konstrukčního řešení polic. Projekt se však kvůli časovému presu a dynamické spolupráci s kreativním investorem proměnil v experiment, kde se fáze návrhu a realizace spojily do jedné. Schválení jednotlivých prvků probíhalo přímo na při prototypování, což vedlo k nestandardnímu průběhu celé realizace. Veškerý mobiliář a osvětlení byly vytvořeny na míru přímo v samotném prostoru, a to s velkým podílem využitím recyklovaných materiálů.
Použité materiály a konstrukční řešení
Hlavní nosné konstrukce výstavních panelů, stolu a pultu vznikly z OSB desek, které byly původně součástí výstavních stánků na Designbloku. Nástěnné panely kombinují zrcadla, světla a plochy pro vystavení brýlí a byly vyrobeny z polystyrenových desek. Z jejich odřezků byl poskládán stůl, pult i variabilní instalace do výlohy. Osvětlení jsme vytvořili pomocí LED pásků, hliníkových profilů a kotvení, které se běžně používá na zábradlí. To nám umožnilo efektivně pracovat s rozpočtem a elegantně integrovat světelné prvky.
Inovativní postupy a experimenty
Pro tvorbu organických struktur jsme navrhli a postavili vlastní ruční řezačku na polystyren, která nám umožnila pracovat s materiálem plasticky a volně, podobně jako sochař pracuje s hlínou. Tento přístup se stal klíčovým prvkem celého interiéru.
Prostorové řešení a vizuální strategie
Interiér jsme navrhli tak, aby vedl pozornost potencionálního zákazníka skrze tři vizuální polohy. Nejprve jako celek při pohledu z ulice, poté jako soubor nápadných výstavních panelů a nakonec jako detailní pozadí jednotlivých brýlí. Tento koncept vytváří iluzi vstupu do jiného světa, podobně jako vstup do obrazu.
Práce s prostorem
Navzdory malé ploše 23 m² jsme čelili disproporci mezi malým půdorysem a vysokým stropem, který ještě zdůrazňovalo velké prosklené okno do rušné ulice. Tento pocit nekomfortu jsme vyřešili odvážnou volbou královské modré barvy a světelnou klenbou, která sjednocuje prostor a vytváří iluzi nižšího stropu. Zároveň jsme ponechali celý půdorys volný a pracovali s velkými formáty zavěšeného mobiliáře.
Symetrické uspořádání interiéru jsme záměrně narušili asymetrickým provedením jednotlivých prvků. To nejen usnadnilo orientaci, ale rovněž vytvořilo iluzi nekonečna pomocí protilehlých zrcadel.
Celkově se jedná o experimentální prostor, který spojuje funkční požadavky s odvahou hledat nové způsoby tvorby interiéru.