kategorie:
Veřejný interiér II.
Ing. arch. Pavel Šulc, Ph.D., Ing. Jiří Tencar, Ph.D. a Ing. arch. Patricia Sičáková, www.pavelsulc.cz a Ecoten s.r.o., www.ecoten.cz
fotograf:
Martin Micka
REVITALIZACE ŠKOLY ČESKOBRODSKÁ, PRAHA
Z neutrálně řešených vstupních prostor a komunikací jsou průhledy prosklenými světlíky snadno identifikovatelné teple žlutě označené učebny, tmavě modré kabinety, administrativa a vedení školy. Barevnost typologických celků je řešena ne dominantním použitím barvy, ale barevnými akcenty.
Rekonstrukce školy v Českobrodské ulici na chytrou, udržitelnou, bezpečnou, provozně energeticky a uhlíkově pozitivní budovu představuje ojedinělou přeměnu objektu ze 70. let na moderní vzdělávací instituci 21. století – je přehledná, uživatelsky komfortní a přirozeně stárnoucí.
Dominantním materiálem fasád je vertikální obklad ze sibiřského modřínu, který doplňují plochy obložené tmavě šedými cembonitovými deskami. Na budově se postupně začíná uplatňovat popínavá zeleň, která budovu více propojí s okolní zelení a poskytne stínění sluncem exponovaným oknům. Hlavní vstupy do budovy tvoří výrazné černé rámy, zámečnické detaily a oplechování jsou antracitové.
Škola obsahuje pestrý mix vzdělávacích oborů od učňovských až po gymnaziální. Původně spletité dispoziční bludiště nahradila přehledná dispozice respektující požadavky všech vzdělávacích oborů. Nové prostory školy jsou univerzální a umožňující adaptabilitu instituce na budoucí požadavky moderního vzdělávání. Velkorysé komunikační prostory, představují páteř budovy a jsou zároveň místem setkávání, velkými okny umožňují průhledy do okolní zeleně i do nového venkovního atria, které leží v srdci dispozice a do kterého se obrací jak hlavní komunikace budovy, tak i kmenové učebny. Atrium se tak stává venkovní „obytnou místností“ školy. Vstupní podlaží nabízí přímé propojení s atriem už ze vstupní haly, školní jídelny i kavárny. Stín v letních měsících poskytují velké látkové baldachýny, do budoucna i vzrostlé stromy. Atrium dále přechází do rozličných venkovních prostorů plných zeleně, sloužících jak pro alternativní venkovní výuku, tak i pro aktivní odpočinek studentů. Celý prostorový koncept staví na transparentnosti, která by měla být u veřejných institucí prioritou.
Koncepce interiéru vizuálně usnadňuje orientaci v budově. Jsou zde nadstandardně používány prosklené příčky, dveřní světlíky a nadsvětlíky. Jednotlivé typologicky významné dispoziční celky jsou barevně odlišeny. Z neutrálně řešených vstupních prostor a komunikací jsou průhledy prosklenými světlíky snadno identifikovatelné teple žlutě označené učebny, tmavě modré kabinety, administrativa a vedení školy. Barevnost typologických celků je řešena ne dominantním použitím barvy, ale barevnými akcenty. Zámečnické konstrukce a drobné konstrukční detaily jsou stejně jako na fasádě voleny v kontrastní černé barvě. Důležitým prvkem usnadňujícím orientaci v budově je přehledný informační a orientační systém vyvinutý grafiky na míru. Dům i jeho nejbližší okolí tak fungují v příjemné symbióze.
Technologie:
Realizace několika inovativních opatření vedle běžně dostupných technologií vytvořila unikátní komplex zajišťující mitigaci i adaptaci na změnu klimatu. Revitalizace se dotýká všech pilířů udržitelnosti dle metodiky SBToolCZ po dobu životního cyklu a poprvé v ČR je tak možné v rámci Living Lab, tj. živé laboratoře - zveřejňovaných dat získat reálnou celkovou technickou a ekonomickou efektivitu celkového řešení, tak i dílčích opatření.
Budova je provozně energeticky a uhlíkově plusová
Vytápění, chlazení a příprava teplé vody je zajištěna tepelnými čerpadly země-voda (až 70% potřeby chladu bude zajištěno pasivně)
147 kWp fotovoltaických panelů + 300 kWh baterie
Odpadní teplo z teplé vody ze sprch je využito pro předehřev teplé vody.
Systém vytápění, chlazení a větrání je řízen pomocí časových programů, přítomnostních čidel, čidla teploty, vlhkosti, CO2 a VOC a školního rozvrhu, případně manuálně
Budova má nucené větrání se zpětným získáváním tepla
Všechny otvory mají čidla otevření, které zastaví větrání, topení a chlazení
LED osvětlení je zvětší části řízeno přítomnostními čidly a jeho intenzita je upravována v závislosti na intenzitě příspěvku denního osvětlení
Žaluzie jsou řízeny s cílem minimalizace energetické náročnosti, případně manuálně.
Poprvé použitá inovativní dřevěná zavěšená fasáda ENVILOP (výsledek aplikovaného výzkumu na ČVUT). Budova má nízkou hodnotu primární zabudované energie.
Extenzivní zeleň společně s fotovoltaickými panely tvoří biosolární střechu. Některé z fasád jsou pokryté popínavou zelení.
Šedá voda ze sprch a umyvadel je po přečištění využita na splachování WC. Dešťová voda je využita na zálivku. V případě nedostatku budou vody doplňovány ze studny.
Ve stěně mezi třídou a chodbou jsou instalovány nadsvětlíky, které zajišťují sekundární prosvětlení tříd.
V parteru jsou umístěny prvky pro sport a relaxační aktivity.
Každý významný spotřebič a uzel je vzdáleně monitorovaný a řízený.
Inovativní prediktivní systém řízení optimalizuje nákup a prodej elektrické energie, tzn. predikuje spotřebu, výrobu, spotové ceny na trhu a stav baterie.
Odpady jsou tříděny již ve třídách na 3 komodity, na chodbách 5 komodit a u jídelny až na 7 komodit. U vjezdu do areálu je uzavřený prostor s jednotlivými kontejnery, odkud je odpad svážen sběrovou službou.
Budova je koncipována jako bezpečná se zajištěným perimetrem oplocením, ochranou pláště budovy, kontrolou vstupu, kamerovým systémem, systémem pohybových čidel a sensorů tříštění skla.
Stavba získala historicky jako první nejvyšší zlatý certifikát SBToolCZ. Metodika je postavena na třech pilířích udržitelnosti - Environmentálním, Sociálně-kulturním a Manažersko-ekonomickým.