kategorie:
Veřejný interiér I.
Michal Froněk, Jan Němeček, Jan Šrámek, STUDIO OLGOJ CHORCHOJ, www.olgojchorchoj.cz a Ambi CZ, s.r.o., www.ambi.cz
fotograf:
Filip Šlapal
RESTAURACE MARIE B, PRAHA
Marie B sídlí v pražském domě U Zeleného stromu patřícímu Židovské obci, který už přes třicet let čeká na rekonstrukci. Prostor se díky tomu pyšní autentičností, kterou nestihly překrýt nové povrchy.
Klenbu i stěny jsme natřeli tak, aby si zachovaly patinu, mobiliář zase musel respektovat daný prostor a nedotýkat se klenby ani stěn. Nechtěli jsme vrtat do stropu, a proto se vyrobila konstrukce stylizovaná do jakéhosi stromu z trubek a světel. Tvoříme atypický interiér a vkládáme do něj náročné komponenty. Mobiliář i lustry na téma bílkoviny vytvořil Jakub Pollág se svou firmou zeitgeist.limited, předlohou mu byly makrozáběry proteinů,” doplňuje Froněk.
Další podmínkou při návrhu interiéru byla přenositelnost. Až jednou dojde k rekonstrukci, prostor by se měl snadno vymontovat a přemístit.
Díky spolupráci s DSC Gallery prostor zdobí dílo berlínského umělce Anselma Reyleho. Anselm Reyle je známý svými multimediálními instalacemi, které zahrnují i sochy a neonová světla a vyzývají k dialogu o roli modernismu v současnosti. V Marii B tak najdete dva obrazy ze zbytků látek a neonů coby další dotek autenticity v dosud nezrekonstruovaném domě. „Anselmův styl se potkal s našimi představami o Marii B a krásně se propojil s vizuální identitou od Aleše Najbrta.
Líbí se nám, jakým způsobem zachovává omšelé věci – zasazuje je do současného světa. Jeho přístup se navíc v mnohém prolíná s tím, co tvoříme my v pražském rozměru,“ vysvětluje designér Michal Froněk ze studia Olgoj Chorchoj. Krom obrazů Anselm ztvárnil také potagované měňavé závěsy. Za logem a vizuální identitou stojí Studio Najbrt. „Marie B. Svobodová v roce 1894 vydala kuchařku, která je biblí pro kuchaře této restaurace. Neonovým logem značky se chceme prosadit mezi tagy, kterými je posetý vstup do podniku. Proto jsme zvolili typografickou kombinaci, která je trochu dekadentní a zároveň zářivá jako plastiky Anselma Reyle v interiéru restaurace,“ komentuje spolupráci designér Aleš Najbrt.