kategorie:
Soukromý interiér (novostavba)
Ing. arch. Jiří Fiala, FIALA ARCHITECTS s.r.o., www.fialaarchitects.com
fotograf:
Lukáš Legierski
TYRA HOUSE, BESKYDY
Ke stávající roubené stavbě nastala potřeba přidat další funkce. Novostavba reaguje na tuto potřebu a doplňuje prostory pro party akce, wellness, ubytování pro hosty, vinný sklep a garáž. Hlavními materiály jsou kámen a dubové dřevo.
Objekt se nachází v malebném údolí řeky Tyry, v srdci moravskoslezských Beskyd. Na pozemku, kde v minulosti stávala osamělá hájenka, vybudoval předchozí majitel roubenou stavbu a zřídil k ní jezírko. Naše kancelář byla oslovena se zadáním navrhnout rozšíření stávající roubené stavby o nové prostory pro odpočinek a rekreaci, a to v duchu současných potřeb a trendů. Dále bylo naším úkolem přetvořit zahradu s jezírkem tak, aby spolu s roubenkou tvořily spojený a vizuálně působivý celek.
Architektonické ztvárnění využívá geometrii původního tvarosloví staré dřevěnice, která je transformována do tvarů nové přístavby. Diagonály tvořící trojúhelníky a trapézy formují jak hlavní hmotu, která se obtáčí kolem starého domu, tak i jednotlivé části exteriéru a prvky interiéru. Klíčovou výzvou projektu bylo vyhovět požadavkům investora, a přitom minimalizovat zásah do přirozeného rázu krajiny. Po mnoha skicách a konceptech jsme se rozhodli umístit většinu objemu stavby do země. Nadzemní část je pak kryta extenzivní zelenou střechou se vzrostlými stromy, jež přechází v okolní zeleň a esteticky se snoubí s terénem.
Novostavba doplňuje stávající obytný dům o chybějící funkce jako jsou: prostory pro party akce, wellness, ubytování pro hosty, vinný sklep a garáž. Centrální místnost plní funkci přirozeného spojení mezi přední a zadní částí zahrady. V rámci zadání jsme vytvořili oddělený apartmán, situovaný v severní, klidnější části stavby, jehož umístění je v exteriéru charakterizované dřevěným jehlanem vystupujícím z terénu. Stávající roubenka, nová garáž a přístavba jsou v podzemní propojeny spojovací chodbou. V podzemních prostorách přístavby se pak nachází technické zázemí, klub, vinotéka a solná jeskyně.
V objektu jsou použity zejména přírodní materiály jako kámen a dubové dřevo v kombinaci s pohledovými betonovými stěrkami, sklem a zrcadly. Veškerý kámen použitý ve vnitřním prostoru je švýcarský valský křemenec, jehož povrchová úprava se v jednotlivých místnostech liší podle toho, pro jakou funkci je daná místnost využita ale i jaké emoce má daná místnost evokovat. V bazénu a finské sauně byl zvolen broušený, hladký, kolmo řezaný kámen, který byl tlakově penetrován. V oblasti okolo krbu je použit leštěný mramorovaný velkoformátový obklad, zatímco podzemní části dominuje hrubě štípaný povrch.
Páté stěny čili stropy místností jsou pojednány ve švýcarské pohledové stěrce KB Farben.
V části wellness a kolem bazénu je použit dubový obklad s unikátní konstrukční úpravou, která zabraňuje nežádoucímu kroucení ve vlhkém prostředí. Masiv dubového dřeva je pak použit i v dalších částech interiéru, tedy i na podlahách a nábytku.
Pro vyvolání jak tajemnosti, tak i hloubky prostoru, byla v konkrétních místech umístěna benátská zrcadla. Jejich užití v mozaikách však jinde přináší v kombinaci se světly prostorovou hravost a dynamiku.
Pro harmonii geometrického uspořádání interiéru a vnitřního zklidnění jsou prostory wellness doplněny živými zelenými stěnami. V podzemních částech jsou povrchy naopak doplněny sytými mechovými plochami.
V pobytových místnostech jsou hojně využity napínané podhledy. Ty tvořící jeho hlavní osvětlení a dotvářejí vyváženou kompozici světlých a tmavých ploch. Ve spojení s výhledy do zahrady je pak vnitřní prostor nejen vizuálně bohatý, ale také lehký a vzdušný. Dále byly použity různé kombinace mikro bodových světel, liniových svítidel i ambientních pásů pro dynamické osvětlení prostorů od Viabizzuno. Dle potřeb užívání je pak možné v jednotlivých prostorech měnit scény osvětlení s různými intenzitami, teplotami i barevnostmi prvků osvětlení.
Unikátními prvky interiéru jsou povrchy z křišťálových zrn od firmy Swarovski. Ty byly požity nejen jako plošné obklady s různými motivy, ale také jako světelné panely. Od stejného dodavatele pak vzešla dominanta hlavního schodiště, zavěšený lustr ve tvaru zamrzlého vodopádu „Frozen“ designu Kateřiny Handlové. Ten celý prostor mezi schodišťovými rameny nejen osvětluje, ale i propojuje od podlahy podzemí až po zrcadlový podhled nadzemního podlaží.
Apartmán spolu s mobiliářem objektu byl navržen Pavlem Pravdou a byl dodáván firmou Innex.
Podzemní prostory od garáže přes chodby až po společenské prostory jsou speciálně uzpůsobeny projekcím a expozicím uměleckých děl Jakuba Nepraše.
Technologicky je nová část domu ovládána nadřazeným systémem Yatun, který nejen spravuje energetické toky, ale také umožňuje individuální nastavení osvětlení, skrytých reproduktorů a prvků zabezpečení.
Objekt je vytápěn systémem s geotermálními vrty generujícími teplo i chlad s jednotkou tepelného čerpadla od firmy Mach a v kombinaci s větráním s rekuperací odpadního tepla minimalizuje potřebu neobnovitelné primární energie. Všechna vyústění jsou pak skrytá v detailech interiéru.
Vzhledem k prolínání interiéru s exteriérem byly zahradní úpravy a vnitřní vegetace nedílnou součástí návrhu. Byly vyprojektovány a provedeny zahradními architekty Davidem Ruszem a Adamem Šimonovičem ze Zeleného prostoru.