kategorie:
Interiér roku Somfy (coworkingová centra a kanceláře)
Krištof Hanzlík, Šimon Kos, Adam Kössler, Libor Mládek, Mark Kelly, COLLCOLL, www.collcoll.cz a BAUHANZ s.r.o.
fotograf:
BoysPlayNice
KANCELÁŘE PRICE F(X)
Expandující firma se rozšířila o další patro kanceláří. Cílem návrhu interiéru bylo, aby nepodléhal žádným stereotypům pracovních kójí či klasických open space. Obě patra jsou propojena schodištěm a vytvářejí ucelený prostor k tvůrčí práci i relaxaci.
Změny pracovních návyků, které přináší digitalizace a které pandemie jen uspíšila, má společnost Price f(x) v krvi. Vedení i zaměstnanci Price f(x) využívají své kanceláře především k setkávání, která stimulují kreativní dialog. Z podstaty jsou otevřeným prostorem pro variabilní využití nepodléhajícím stereotypům pracovních kójí či klasických open space prostor. Již v roce 2015 na tyto vizionářské podněty reagoval náš návrh prvního patra kanceláří. K rozšíření o další patro jsme přistoupili v roce 2020 v průběhu pandemie, která některé aspekty společného užívání kanceláří ještě vyostřila.
Hlavním zadáním bylo rozšíření základních kanceláří a další patro s maximálně flexibilním využitím. Vertikální propojení dvou pater bývá problematické, pokud se má udržet přirozený flow prostoru. Obě patra tektonicky spojujeme strukturou složenou z tisíce dřevěných pixelů, která moduluje prostor kolem sebe a stává se jeho vnitřní dominantou. V jádru struktury je nové interiérové schodiště a pro odvážnější i skluzavka. Uvnitř dřevěných buněk jsou ukryté osobní skřínky, šatny a funkční místnosti, jednotlivé fragmenty zároveň organicky vytváří zákoutí určená pro neformální posezení i veřejné prezentace.
Pravidelná struktura se propisuje i do univerzální světelné mřížky nad celým prostorem, která funguje jako obrazovka řízná až do jednotlivých pixelů (LEDek). Ta se propisuje i na barový pult/display, který funguje i jako přijímací recepce. Světelné rozhraní je dominantou nejen vnitřních prostor. Světélkující podhled se propisuje i ven do prostoru Karlína, v noční krajině ho nelze přehlédnout.
Prostory fungují jinak z pohledu zaměstnance i návštěvníků a liší se prvním zážitkem ihned po vstupu. Den je možné začít snídaní ve společné profesionální kuchyni, která funguje jako bar pro zaměstnance i návštěvníky. Spodní patro funguje jako místo setkávání, oddychová zóna, ale i konferenční sál. Ten je multifunkční, supluje jednací místnost se stolem pro 50 lidí, lze ho ale flexibilně rozdělit a díky mobilní akustické příčce může být zároveň i natáčecím studiem. Členěním lze sál rozdělit na menší jednotky, ať už na hot desk prostory nebo menší jednací sály. Dále jsou po patře rozmístěny prezentační místnosti se škálou využití od videokonferenčních místností po neformální otevřené stupňovité amfiteátry vybavené stahovacím plátnem, takže nikdy není problém najít si prostor odpovídající formátu schůzky.
Systém regulace
Limitem kapacity setkávání jsou vstupy a výstupy médií (větrání, výkon klimatizace a topení, kapacity hygienického zázemí, …) jednotlivých prostor. Jenže v jeden moment se celá firma může sejít v kavárně nebo ve stohlavém konferenčním sálu a plánovat vize do budoucna - nebo se rozprchnout a v malých týmech řešit každodenní pracovní záležitosti. Zaměstnance proto nerozptylujeme v prostoru (klasický open space s metry čtverečními na hlavu). Distribuujeme kapacity místností v čase pomocí regulace prostředí.
Komplexní systém regulace měří a v reálném čase vyhodnocuje data o prostředí. Díky tomu ví, kolik osob se nachází v které místnosti, jaká je teplota vzduchu a intenzita větrání a může dynamicky nastavit i barevnost osvětlení. Systém umí ovládat každý jeden čip a strop se tak stává obrazovkou. Během pracovní doby poskytuje optimální osvětlení, ale umí také interagovat s pohybem lidí a vytvořit atmosféru firemních večírků.
Spektrum prostoru
Celé patro může fungovat v režimu konferenčního sálu s kavárnou a rozptylovými plochami. Zároveň je možné celé patro fyzicky (smyslově) rozdělit. K tomu slouží průhledné stěny, které je možné zneprůhlednit, posuvné panely členící prostor, ale také kontrolovatelná atmosféra místností.
Největší místností je kavárna se společnou kuchyní a interaktivním barovým pultem. Slouží jako neformální prostředí se stoly, gauči, křesly, barovými stoličkami a židlemi.
Konferenční sál je vybavena dlouhým stolem, který lze rozdělit na segmenty. Samotná místnost lze přepůlit akustickou posuvnou příčkou.
Meziprostory fungují jako rozptylová plocha bez předepsaného využití, s rozptýleným sedacím nábytkem a amfiteátry. Chodby jsou eliminovány a místo nich umisťujeme například průchozí odpočinkovou zónu s boxovacím pytlem, kulečníkem a ribstolemi.
Jediné konkrétní (uzavřené) místnosti jsou jednačky a focus roomy s kapacitou od dvou do šestnácti osob.
Spektrum pohodlnosti
Nábytek byl pečlivě vybírán a nebo navržen na míru. Cílem bylo vytvoření spektra pohodlnosti odpovídajícího různým způsobům práce. Od čalouněných křesílek a houpaček, přes nakláněcí plastové židle v konferenčním sálu, kancelářské židle pro dlouhé sezení, těžké a masivní židle u kavárenských stolků až po hranaté kostky v rámci dřevěné struktury.
Dřevěná struktura
Dřevěná struktura zabírá část půdorysu daleko od oken a skrývá technické zázemí. Navenek nabízí polouzavřené niky a amfiteatry rozšiřující neformální prostory pro práci a prezentace. Součástí struktury jsou schody do vyššího patra a tubus skluzavky.
Struktura je esteticky i technologicky inspirovaná tvorbou ve hře Minecraft. Viditelné plochy struktury v rastru 40 x 40 cm jsou dýhované a skladba dýhování je zcela náhodná, bylo zapotřebí vytvořit systém umožňující náhodné umístění jednotlivých kostek v předem navrženém finálním tvaru.
Materialita a barevnost
Neutrální tóny stavebních konstrukcí (beton, šedá podlaha, šedobílá výmalba), světle šedé whiteboardy, v černém stropě splývající černě přestříkané technologické rozvody, přírodní dřevo, barevná výmalba nejmenších místností, doplněno interierovou zelení a sjednocenou paletou čalouněného nábytku.
V návrhu jsme hledali téma industriality a snažili jsme se jej dovést do současného vyznění. Těžký černý kovový trubkový nábytek koresponduje s pojetím technologických rozvodů. Proti tomu efemérní proměnlivý rastr světelných čipů a systému čidel ztělesňuje směřování industriality směrem ke světu softwaru a informací.