kategorie:
Soukromý interiér (rekonstrukce)
Jana Trundová, MIMOKOLEKTIV s.r.o., www.mimokolektiv.cz
fotograf:
Roman Mlejnek Photography
VILA WELLNEROVA, OLOMOUC
Cílem rekonstrukce bylo navrátit funkcionalistické vile její původní podobu. Jelikož byla vila pro rodinu malá, bylo nutné část přistavět. Autorka implementovala do interiéru prvky minimalismu, syté barvy a výrazné struktury kamene. Důležitá byla pravdivost materiálů a struktur.
“Pocta funkcionalismu, elegance, vtip a současný český design. Návrh interiéru vily z roku 1933 vytváří současné bydlení pro osmičlennou rodinu s odkazem na 30. léta.”
Vila na ulici Wellnerova se nachází nedaleko od olomouckého centra a podle záznamů historika profesora Pavla Zatloukala je autorem významný architekt a urbanista Bohuslav Fuchs. V 90. letech prošla vila proměnou, která příliš respektu pro původní podobu neměla a zcela odcizila domu jeho funkcionalistickou identitu.
Jedním z hlavních motivů rekonstrukce bylo pro současného majitele Mgr. Reného Mohylu právě navrácení její původní podoby a tak došlo i k tomu, že když započali naše společné práce na interiéru a přišla jsem poprvé v listopadu 2019 na stavbu, z vily zůstalo jen přízemí a dům se stavěl cihlu po cihle nazpět.
Původní vila byla pro velkou rodinu malá, vznikla tedy nástavba a přístavba dle návrhu olomouckého ateliéru PAB. Vila má nyní 4 obytná podlaží, v navazující přístavbě se nachází wellness a garáž. Obytná plocha vily i přístavby je celkem 400 m2.
K návrhu interiéru jsem přistupovala s respektem k funkcionalismu a užitému umění 30. let.
Navrhovat interiér Fuchsovy vily, ve mně vyvolávalo od počátku jistý pocit zodpovědnosti.
Největší důraz jsem kladla na detail a atypickou, autorskou výrobu. Hledala jsem spojitosti mé tvorby a funkcionalismu. Do vily jsem implementovala prvky minimalismu a následně úmyslně narušovala jejich harmonie, experimentovala a vytvářela různá překvapení či vtipy. Jak tomu bylo i ve funkcionalismu, nebála jsem se použití sytých barev a výrazných struktur kamene, kterých se ve vile použito hned 8 druhů. Jsou to s výraznou ořechovou a jasanovou dýhou a
teracem, až na 2 výjimky, tvoří jediné použité vzory v domě. Při navrhování jsem držela pravdivost použitých materiálů a struktur.
V tvarosloví navržených nábytků a ostatních prvků jsem za účelem změkčení prostor používala mnou oblíbené zaoblení. Pro vytvoření pohybu a rytmu tomu bylo použití opakující se gradace hmot doprovázené jednoduchými liniemi. Idea gradace vychází z motivů skládání hnízdových stolků a je vidět třeba na návrhu krbu a červeného jídelního stolu. Celým domem prochází motiv ohybu funkcionalistické trubky, pro dospělé v chromu, pro děti v barvách. Další navržené
interiérové prvky navazují také na umělecké předměty v domě. Abnormální množství atypů, repasované nábytky a osvětlení zajišťovali zejména lokální výrobci.