kategorie:
Veřejný interiér I.
Ing. arch. Veronika Veselá a Ing. arch. Ludmila Foblová, TEK TEK ARCHITEKTI, www.tektek.cz
fotograf:
Ludmila Foblová
RECEPCE HOTELU NA ŽIŽKOVĚ, PRAHA
V rámci stavebních úprav klasického pavlačového domu byl zrekonstruován prostor recepce. Koncept návrhu respektuje původní dispozici a navrací prostoru eleganci klenutých prostor. Samotná recepce působí skromně a neokázale, odkazuje k nostalgickému charakteru čtvrti.
Nový vzhled recepce byl realizován v první fázi stavebních úprav klasického pavlačového domu v centru pražského Žižkova. Tato část se nachází v přízemí relativně malé uliční budovy a tvoří ji klasický vstupní průjezd a čtyři jasně vymezená pole klenutých prostor. Původní dispoziční uspořádání tento systém nerespektovalo, příčky nesystematicky vstupovaly do struktur místností a členily je na menší architektonicky neukotvené celky. Obdobným způsobem bylo řešeno zastaralé vedení vzduchotechniky, které porušovalo klenby a klenebné pasy na nejcitlivějších místech.
V rámci návrhu byly všechny místnosti očištěny na úroveň nosných konstrukcí, zásahy do kleneb byly vyspraveny. Nová dispozice záměrně respektuje původní členění prostor a je navržena tak, aby bylo možné obsloužit hosty pouze jedním zaměstnancem. Provozně a dispozičně je prostor členěn na průjezd, který slouží jako vstupní hala, recepční část se zázemím a kufrárnou a malý bar s posezením. Nově vložená příčka vymezující prostor kuchyně je navržena prosklená, aby už tak malý prostor opticky nezmenšovala a umožňovala i nadále vnímat klenutí stropu. Vzduchotechnika je řešena jako viditelná součást interiéru, aniž by zasahovala do původních nosných konstrukcí.
Z hlediska estetiky a designu je návrh skromný, úmyslně neokázalý, zato celkem kontrastní, až surový. Inspirací byl nostalgický charakter Žižkova, jako čtvrti pavlačových drben a válčících kluků s praky a rozbitými koleny.
Povrchy interiéru jsou téměř monochromatické, pouze jemně lomené svou vlastní přirozenou strukturou: téměř bílé betonové stěrky na obou pultech, hrubě červená betonová stěrka na podlaze, omítky na stěnách a klenbách v autentickém odstínu slonové kosti. Kovové a dřevěné konstrukce nejsou tradičně antracitové, ale surově černé.
V kontrastu k těmto povrchům se v interiéru objevují geometrické vzory diagonál a linií: vyskládané „stromečky“ parket v barové části a cihlové dlažby v průjezdu, trojúhelníkový obklad u baru, vzorované sklo na zvýšeném barovém pultu, linie pásoviny tvořící mřížové dveře v kufrárně a dřevěné laťování recepčního pultu.
Součástí návrhu jsou i autorské retro plakáty, které se odkazují k architektonickým výkresům použitých prvků a opakují principy použité v interiéru: geometrické vzory, jemnou betonovou strukturu a tmavě červený odstín.