kategorie:
Veřejný interiér II.
Ing. arch. Petr Macas, ATELIER MACAS ARCHITEKTONICKÉ STUDIO, www.ateliermacas.cz a Ing. Karolína Hybská MBA, www.everything.cz
fotograf:
Honza Ptáček
EVERYTHING, PARDUBICE
V historickém domě vznikl nový multifunkční prostor s vizí nabízet vhodné prostředí na veřejné i soukromé akce, tzv. prostor pro všechno. Interiér byl navržen v industriálním duchu s důrazem na kontrast cihlového zdiva a železnobetonové konstrukce bývalého krytu.
EVERYTHING je multifunkční prostor vybudovaný v bývalém sklepě na uhlí historické budovy z roku 1898 v centru Pardubic, v suterénu Paláce Hybský. Dům je národní kulturní památkou s historií dlouhou přes 125 let. Hlavním specifikem části prostor je železobetonový korpus bývalého krytu civilní obrany, vestavěný do části klenutých místností v polovině dvacátého století.
Záměrem investora, bylo a je, nabídnout městu, v jeho centru, multifunkční prostor pro realizaci nápadů kohokoli, určené komukoli, nápadů v oblasti společenské a kulturní zejména začínajících umělců, hudebníků, výtvarníků, divadelníků, tanečníků, návrhářů, producentů, obchodníků, … , a to jak pro akce veřejné, tak i pro akce soukromého, uzavřeného, či klubového charakteru. Prostě: „Prostor pro všechno“ – EVERYTHING.
Interiér je pro tyto účely připraven, je plně variabilní a má několik variant vytvoření dispozic /stohovatelný nábytek, sklopné stolky, mobilní pódium apod./. Je také kompletně multimediálně vybaven, atmosféru dotvoří různé varianty osvětlení.
Projekt EVERYTHING tak doplňuje koncepci celého domu, na který navazuje, avšak přesahuje do veřejného prostoru města a funguje tak svým způsobem jedinečně a samostatně. Prostor je pojat v industriálním stylu, který je daný rázem suterénu. Doplňují ho černé prvky technických zařízení /reproduktory, osvětlení, svítidla, kov, podnoží sedacího nábytku apod./. Podlahu tvoří keramická dlažba ve vzhledu cortenu, v níž je umístěno podlahové vytápění prostoru a také vzduchotechnika. Útulný pocit poskytuje bělené masivní dřevo a čalouněné prvky v neutrální šedé barvě. Osvěžujícím detailem jsou zelené prvky, v části chodeb zavěšené ze stropu překrývající část odtahu vzduchotechniky.
Multifunkční provoz je prostorově a technicky navržen pro variabilní vkládání funkcí. Interiér lze jednoduše a rychle transformovat pro potřeby hudebních a divadelních představení, projekcí, přednášek, besed a konferencí, pro předváděcí akce, přehlídky, workshopy, výstavy, a neposlední řadě pro pohybové aktivity, tanec, yogu, a podobně. EVERYTHING zahrnuje hlavní sál, salonky OCTAGON,LOUNGE a TOMB doplněné barem, který slouží zároveň jako recepce, dále šatny, sprchy, toalety, zázemí pro personál i návštěvníky a technické prostory kuchyně.
Prostor je provozně propojen s terasou na střeše dvorního traktu (2. np), čímž se zvyšuje kapacita a možnosti prostoru. Terasa pak dává provozu v suterénu domu další rozměr, který výrazně zvyšuje variabilitu a využitelnost, z hlediska širokého portfolia produkovaných společenských a kulturních akcí. Na terase je umístěna jediná funkční telefonní budka v ČR, ze které je možné si zdarma zavolat.
Technické řešení si vyžádalo sanaci, vložením krytu civilní obrany, poškozených původních nosných konstrukcí a kleneb. Byly vloženy prostorové ocelové struktury vytvářející ukončující rámce vložených železobetonových korpusů, a zajišťující stabilitu porušených původních zděných konstrukcí.
Ve spolupráci se složkami památkové péče byla vytvořena koncepce pro vložení nezbytného technického vybavení objektu a provozu v suterénu. Do nové provětrávané podlahy byly vloženy vzduchotechnické kanály, aby nedošlo k narušení intaktnosti původních konstrukcí. Veškeré rozvody zdravotní techniky a silnoproudé a slaboproudé instalace jsou řešeny formou přiznaných povrchových tras.
Suterén je jedinečný cihelnými klenbami a smíšeným zdivem, které bylo odhaleno a zanecháno v plném rozsahu.
Pro sály byly vytvořeny rampy, v jejichž útrobách jsou uloženy kabeláže. Na rampy jsou přes posuvné výložníky instalovány technologie ozvučení a světelných scén. Rampy dále vytvářejí nosnou strukturu pro scénické úpravy prostor prostřednictvím zavěšovaných kulis, dekorací a pro výstavní technologie.
Pro prosvětlení prostoru jsme využili původní shozy na uhlí a upravili je na anglické dvorky.
Koncepční řešení interiérů, jeho variabilní schémata, výběr vybavení, materiálů a barevnost jsou výsledkem práce Karolíny a Ondřeje Hybských, koordinované architektonickým studiem Atelier Macas.
Bonusem interiéru je kontrast historických klenutých prostor z režného cihlového zdiva, s železobetonovou konstrukcí bývalého krytu civilní ochrany, jehož povrchy byly zachovány v původním stavu. Spojujícími elementy jsou pak prvky moderního interiéru, kombinující ocelové, skleněné, dřevěné materiály, doplněné povrchy z leštěných betonových stěrek.
Kabiny sociálních zařízení disponují každá svým vlastním tematickým interiérem (pšeničné pole, komiks, retro toaleta, … ) doplněné vlastní audio vizuální scénou, realizovanou prostřednictvím lokálních monitorů a reproduktorů. Kabiny sociálního zařízení navrhovali a instalovali studentky uměleckých škol.
Vybavení interiéru sálů je řešen formou stohovatelných prvků, pro jejichž uložení jsou vytvořeny přesně dimenzované prostory v technickém zázemí. Stěnové obklady v sobě integrují lavice a sklopné stolky.
Do budoucna je možné připojit k projektu EVERYTHING také obchodní jednotku v přízemí budovy, která je nyní pronajata k jinému účelu. Ta zajistí propojení se suterénem přímo z pardubické pěší zóny a hlavní třídy.