kategorie:
Veřejný interiér II.
Petr Všetečka a Tereza Novotná, spolupráce Petr Nikl a Zdeněk Macháček, TRANSAT ARCHITEKTI, www.transat.cz
fotograf:
Luděk Vojtěchovský
PROHLÍDKOVÝ OKRUH ZÁMKU V PARDUBICÍCH
Budova regionálního muzea byla změněna na rodové sídlo. Autoři navrhli interiéry s cílem, aby byl hlavni prohlídkový okruh zámku vnímán jako průchod reprezentativní rezidencí Pernštejnů. Koncept byl vytvořen tak, aby nově vložené věci vrůstaly do původního prostředí a zcela s ním souzněly.
"Pernštejnská rezidence" jako nový hlavní prohlídkový okruh – součást proměny zámku z regionálního muzea na prezentované rodové sídlo. Zpřístupnění bez bariér.
Historické centrum krajského města, renesanční zámek obklopený valy a rozlehlým parkem (dříve vodní plochou), které tvořily původní systém opevnění.
Intervence do nejhodnotnějších historických prostor zámku je variací na renesanční témata - světlo, horizontalitu, barevnost i funkční tvarování. Cílem je nekontrastní vrůstání vložených věcí do původního prostředí. Do Velkého gotického sálu je umístěna rastrová mapa dominia z tmavých a skleněných dlaždic s erby, nejvýznamnější sídla zvýrazněna skleněnými pilíři s 3D modely uvnitř. Rytířské sály s cranachovskými nástěnnými malbami jsou ponechány prázdné. V Arkádových místnostech jsou zmenšené rekonstrukce nástěnných maleb z Rytířských sálů a modely vývoje zámku a města, doplněné animací. Velký sloupový sál je upraven na rodovou galerii s novými portréty Pernštejnů od Petra Nikla. Okruh je propojen s průchodem na valy. Sklepení je proměněno na pernštejnskou zbrojnici, vybavenou replikami zbraní a zbroje a laserovou střelnicí z "dobových" zbraní.
Doplněny byly dřevěné, keramické a kamenné podlahy se spárořezem navazujícím na historické povrchy. Ve Velkém gotickém sále byla zdvojena historická podlaha pro světelnou instalaci pomocí dřevěného roznášecího roštu a repliky keramických dlaždic. Úsilí o krásu i trvanlivost mobiliáře znamenalo jeho náročné materiálové a řemeslné zpracování. Materiály: akátové dřevo, nerez, sklo, kůže, kámen, keramika. Malířsky jsou provedeny erby a písmo přímo na stěny.
Zastavěná plocha: 830 m2
Spolupráce: Petr Vorel a kolektiv Východočeského muzea v Pardubicích (libreto), František R. Václavík, Bohdan Šeda, Kajetán Všetečka (předlohy modelů); Tomáš Luňák, Martin Hejl, Jana Kostelecká; Jindřich Janíček (audiovizuální program); Tomáš Lahoda (rekonstrukce maleb)
Hlavní dodavatel: Kmošek & Kmošek