kategorie:
Veřejný interiér II.
Vít Fogl Dis. a Jiří Slíva Dis.
fotograf:
Tereza Jiroušková
FARNÍ KAPLE SVATÉHO JOSEFA, MORAŠICE
Při rekonstrukce farní budovy v Morašicích u Litomyšle vznikla z bývalé kanceláře nová kaple, kde probíhají dvakrát týdně mše svaté. Sakrální prostor je složen z několika vzájemně provázaných solitérů. Ústředním motivem je žlutý rozdělený kruh.
Prostor kaple byl vytvořen z bývalé kanceláře fary při rekonstrukci farní budovy v Morašicích u Litomyšle. Celá budova slouží jako komunitní centrum a v samotné kapli probíhají dvakrát týdně pravidelné mše svaté. Čistý, prosvětlený interiér protkaný duchovní symbolikou poskytuje návštěvníkům prostor ke ztišení, rozjímání, modlitbě a meditaci.
Sakrální prostor je složen z několika vzájemně provázaných soliterů. Ústředním motivem je žlutý rozdělený kruh, jenž nachází inspiraci v hostii. V pozadí jej doplňuje podsvícený kříž představující vtěleného Krista a jeho oběť na Kalvárii.
Kříž je vyroben z ořechového dřeva s výraznou kresbou, která odkazuje na symboliku “holubice letící směrem dolů”, neboli Ducha Svatého.
Menza je taktéž tvořena z ořechového dřeva s detaily z černé pryskyřice a matně bíle lakovanou deskou. Vnitřní tvar menzy znázorňuje kalich užívaný při bohoslužbě, a je tak odkazem na poslední večeři Páně. Dvě ořechové desky jsou v centrální části spojeny mírně zakalenou epoxidovou pryskyřicí. Do ní jsou vylity dva “paprsky” vytékající z kruhu, které nám mají připomínat krev s vodou tryskající z Kristova milosrdného srdce.
Horní, zavěšená část rozděleného kruhu pak dokresluje celý obraz a plní funkci osvětlení prostoru nad obětním stolem. Světlo z ořechového dřeva a prosvětlené pryskyřice je zavěšeno na nerezových profilech, a hlavní zdroj světla je zasazen do spodní hrany dřevěných částí.
Vpravo od menzy je umístěn čtecí pult z ořechového masivu plynule přecházejícího do kouřově bílé pryskyřice se žlutým lemováním. Je tvarována do profilu obličeje, Boha Otce, který ústy vyslovuje své jméno. Bílý nápis na ořechové desce je tvořen hebrejskými znaky JHVH – “Jsem, který jsem”. Přední a zadní desku ambónu spojují matnou bílou lakované poličky, které slouží k odkládání knih.
V pravém rohu místnosti pak vidíme keramickou sochu Panny Marie Immaculaty na ořechové poličce. Do té jsou nainstalována světla, která nádherně prosvětlují tmavý kout a podtrhují rysy sochy samotné.
V protějším rohu je umístěn svatostánek. Nerezová konstrukce je nejen funkčním řešením a vizuálním doplněním konstrukce ústředního světla, ale taktéž odkazem na konsekrovaného Krista. Spodní část svatostánku slouží jako odkladní místo na kalich, nebo obětní misku s uloženým tělem Páně. Dvířka svatostánku jsou z ořechu dokresleného červenou pryskyřicí, která symbolizuje Kristovu krev. Ve vnitřním prostoru je umístěno osvětlení. Světlo, pronikající skrze dvířka a detaily z červené pryskyřice pak slouží k oznámení přítomnosti Nejsvětější svátosti.
Prostor je dotvořen ořechovým sedes pro kněze a lavicí pro ministranty s matně bílou lakovanou trnoží, jež koresponduje s ostatními bílými plochami.
V levé nice je zasazena ořechová police se sochou svatého Josefa, kterému je kaple zasvěcena.