kategorie:
Veřejný interiér II
Ing. Václav Hlaváček, Ing. arch. Martina Patočková, Ing. Pavel Jakoubek a Ing. arch. Petr Topolovský, STUDIO ACHT, spol. s r.o., www.studioacht.cz
fotograf:
Tomáš Slavík
VÝSTAVA SV. LUDMILA, KNĚŽNA LIDU MILÁ
U příležitosti výročí smrti byla v Pállffyovském paláci připravena výstava, která měla návštěvníkům přiblížit osobnost první české světice. Základem architektonického řešení je tematická linie života sv. Ludmily od přijetí křtu po její smrt. Výstava graduje v malém sále, který je koncipován jako umělecká pokladnice.
U příležitosti 1100. výročí úmrtí sv. Ludmily v roce 2021 jsme měli tu čest podílet se na konceptu a architektonickém ztvárnění výstavy v Pálffyovském paláci na Malé Straně. Výstava si klade za cíl přiblížit návštěvníkům význam této osobnosti pro české dějiny a zároveň poukázat na úctu, které se jí jako první české světici a mučednici dostalo již záhy po její smrti.
K vidění jsou desítky exponátů shromážděné z historických sbírek Arcibiskupství pražského, Pražského hradu, Metropolitní kapituly u sv. Víta či z archeologických nálezů. Hlavním kurátorem výstavy, která vznikala v konzultacích s předními českými odborníky na výtvarné umění (mimo jiné s prof. Janem Roytem a doc. Danou Stehlíkovou), je diecézní konzervátor p. Vladimír Kelnar.
Výstava je umístěna v prvním patře Pálffyovského paláce, a to ve dvou reprezentačních sálech a navazujících vedlejších prostorách. Základem architektonického řešení výstavy je tematická linie: přijetí křtu– život sv. Ludmily – smrt sv. Ludmily. Při vstupu do velkého sálu se nachází sousoší Křtu sv. Ludmily sv. Metodějem. Ve velkém sále jsou dále umístěna díla s motivy ze života sv. Ludmily zahrnující i její vztah ke sv. Václavovi, liturgické předměty spojené s uctíváním sv. Ludmily v průběhu časů. Výstava graduje v malém sále, který je koncipován jako umělecká pokladnice. Zde se nacházejí nejcennější exponáty, kromě relikviářů s ostatky sv. Ludmily, také textilie a pečeti z jejího hrobu, a další umělecké artefakty ze svatovítského pokladu i ze sbírek a kostelů českých i zahraničních. Expozice v tomto sále vrcholí obrazy s tématem Ludmiliny mučednické smrti.
Koncepci výstavy podtrhuje řešení osvětlení. Při vstupu do velkého sálu v čele se sousoším křtu sv. Ludmily proniká bílé denní světlo, to ve velkém sále přechází ve žluté světlo až po tlumené žlutooranžové světlo v malém sále, které evokuje soumrak – smrt. Řešení výstavních panelů je střídmé, doplněné drapériemi z jemného lněného plátna, druhá z nich upomíná na mučednický atribut sv. Ludmily, bílý závoj.