kategorie:
Veřejný interiér II
Ing. arch. Pavel Tauš a Ing. Jan Červenka, ATELIER 4, s.r.o., www.atelier4.cz
fotograf:
Jiří Šebek, Ing. arch. Jiří Škrábek
ÚSTŘEDNÍ HUDBA ARMÁDY ČR
V historické budově na Hradčanech probíhala celková rekonstrukce, která interiér revitalizovala a současně respektovala původní tvary a uspořádání. Zásadním požadavkem investora při realizaci hlavní zkušebny armádního dechového tělesa byla akustika prostoru zkušebny pro 70 hudebníků.
Soutěžní interiér je součástí celé komplexní rekonstrukce objektu pro Ústřední hudbu armády České republiky. Objekt se nachází na Hradčanech v Praze 6 v Parléřově ulici. S ohledem na to, že se celý areál nachází v památkově chráněném území městské památkové rezervace Hradčany, respektuje architektonické řešení exteriéru objektu jeho původní historickou novorenesanční podobu, včetně barevnosti, vycházející z provedených průzkumů.
V interiéru stavby úspěšně proběhla revitalizace komunikačních prostor, tj. hlavního schodiště a patrových hal obohacených o nový technický prvek - výtah. Novou soudobou podobu získalo sociální zázemí a ostatní provozní místnosti objektu. Velkou výzvou byly prostory hudebních zkušeben s vysokým akustickým standardem. Především z hlavní zkušebny vznikl kvalitní zkušební a koncertní sál pro Ústřední hudbu naší armády. Dalšími důležitými prostory jsou spojovací chodby, vedlejší zkušební sál a místnost kabiny zvukaře.
Centrální společné prostory – schodiště a patrové haly jsou upraveny v původním tvarovém uspořádání s přiznanými klenbami a klenebními pásy, hladkým omítaným zdivem, a kamennými schodovými stupni, doplněnými novými keramickými dlažbami na podlahách a podestách schodišť.
Hlavní sál budovy Ústřední hudby Armády České republiky
Zadání ze strany investora znělo na realizaci velké (hlavní) zkušebny v rámci rekonstrukce provozní budovy ÚH AČR. Velká zkušebna je navržena pro jediný plně profesionální velký dechový symfonický orchestr v České republice. Slouží pro celé 70-ti členné hudební těleso.
Zásadním požadavkem investora bylo se zaměřit na akustiku prostoru zkušebny s ohledem na velmi specifický charakter hudebního tělesa, složeného především z dechových nástrojů. Tomu bylo přizpůsobeno řešení absorpčních a odrazivých akustických panelů na stěnách a stropě sálu, doplněných o směrovatelné panely zavěšené pod stropem, které zajišťují optimální poslech všech hudebníků pro dirigenta orchestru od jeho pultu.
Řešení prostoru bylo zásadně ovlivněno požadavkem na stupňovité uspořádání podia pro jednotlivé nástrojové sekce.
Specifické byly i požadavky na osvětlení sálu a na zajištění optimálního nasvětlení pro čtení notových partů jednotlivými hudebníky.
S ohledem na stávající okenní otvory bylo nutno řešit i jejich odpovídající zastínění proti oslnění a proti přehřívání vnitřního prostoru, které jsme vyřešili barveným kontrastem oproti dubovému dřevu.
Ve stávajícím převýšeném prostoru jsou ponechány (přiznány) některé prvky konstrukce krovu: šikmé vzpěry a ocelová táhla. V jejich úrovni je prostor předělený zavěšenými svítidly a plovoucími stavitelnými akustickými panely. V prostou nad touto hladinou jsou volně vedené rozvody vzduchotechniky, které jsou záměrně přiznány.
Z materiálového hlediska v celém interiéru převažuje přírodní dřevo doplněné kovovými konstrukcemi zábradlí pódia a textilními závěsy na oknech.