kategorie:
Veřejný interiér II
Ing. arch. Lenka Míková a Ing. arch. Anna Matoušková, LENKA MÍKOVÁ ARCHITEKTI s.r.o., www.lenkamikova.com a FRESHLABELS s.r.o., www.freshlabels.cz
fotograf:
Alex Shoots Buildings
FRESHLABELS
Česká značka, která zastupuje a nabízí výhradně udržitelné značky a produkty, otevřela na Letné svůj největší obchod. Zadáním pro autory bylo vymyslet funkční interiér z hlediska prodeje, ale především odrazit téma udržitelnosti i do samotného interiéru obchodu. Výběr jednotlivých materiálů, jejich kombinace, celková variabilita a flexibilita byly pro interiér zásadní.
Freshlabels Sustainable Store na Letné je v pořadí pátý a co do velikosti největší obchod české značky Freshlabels, která zde zastupuje a nabízí výhradně udržitelné značky a produkty, které jsou šetrné k životnímu prostředí a získaly od Freshlabels takzvaný Sustainable Tag. Navazuje to na celkovou filosofii značky Freshlabels a její dlouhodobou snahu o podporu udržitelnosti a odpovědnosti v módním průmyslu. Konkrétně sortiment obchodu na Letné zahrnuje vše od oblečení, bot a spodního prádla po kosmetiku, doplňky a batohy od zhruba 30 značek. Zadání bylo nejen vymyslet funkční interiér z hlediska prodeje, ale především odrazit téma udržitelnosti i do samotného interiéru obchodu. Kromě něj vznikl v domě na Letné i menší hub, do kterého Freshlabels přesunul své kanceláře, součástí záměru je i koncept Freshlabels Loop neboli second-handový odkup použitého funkčního zboží. Naše spolupráce navazovala na předchozí úspěšnou realizaci Freshlabels Store v Berlíně o rok dříve.
Největší výzva zadání bylo právě téma udržitelnosti - jak k tomu přistoupit originálně a pokud možno pravdivě, nespadnout do klišé a zachovat přitom i “svěží” vizuál… a to vše v rámci klasicky limitovaného budgetu. Slovo udržitelnost je dneska používané až nadmíru, až se z něj někdy stává jen prázdný marketingový slogan. Přitom to není jen o tom použít nějaký ekologický materiál nebo postup, jde především o celkovou koncepci a promyšlenost v širších souvislostech. Náš koncept proto řeší interiér jako “showroom” různých udržitelných přístupů - tedy nejen přímočaré použití recyklovaných nebo snadno obnovitelných či odpadních materiálů, ale i samotné pojetí rekonstrukce. Například tzv “upcycling” neboli další využití starých/ původních prvků, které se většinou při rekonstrukcích bourají a vyhazují, ačkoliv jejich životnost ještě nedoběhla a zastaraly spíš vizuálně. V našem případě to byla hlavně žulová podlaha a schodiště přes tři podlaží s nerezovým zábradlím, pozůstatky dřívějšího interiéru banky z 90.let s charakterem výrazně poplatným své době. Ten se (zatím) vnímá spíš negativně, ale přitom samotné materiály i provedení jsou kvalitní. Záměrem proto bylo tyhle pozůstatky zachovat, ale skrz nový kontext posunout jejich vzhled a celkový dojem do nové, současnější polohy. Podobně jsme z původních kancelářských svítidel seskládali jedno mega-svítidlo, staré dosluhující zářivky doplnili novými s LED zdroji, takže z toho ve výsledku vznikla nečekaně zábavná světelná koláž a silný interiérový prvek dominující vstupní části obchodu. Dalším principem “udržitelnosti” je celková variabilita a flexibilita interiéru - hlavní výstavní mobiliář tvoří na míru navržené, nicméně modulární odlehčené konstrukce, které se dají snadno přestavět a přizpůsobit měnícím se potřebám prodeje a sortimentu, případně i adaptovat časem na úplně jiný prostor. Na míru vyvinutý systém zahrnuje nosný grid ve třech velikostech základního modulu a k němu pasující doplňky jako police, šatní tyče, háčky apod.
V řešení interiéru jsme se soustředili hodně na výběr materiálů a jejich kombinaci, která doplní původní žulovou podlahu a její příjemnou šedou zrnitou texturu. Materiál zvaný Packwall z lisovaných tetrapak obalů od českého výrobce na ni jemně navazuje, díky nízké ceně šel využít na větší plochy, a tak obaluje původní schodiště (které jsme nechtěli z výše popsaných důvodů bourat) a vytváří z něj prostorovou skulpturu, Packwall kryje i zkoušecí kabiny. Korek (exemplární obnovitelný materiál) zase vnáší do interiéru zateplení, recyklovaná džínovina oživení modrou barvou na výstavním soklu v přední části. Teraco dlažba ochraňuje pokladny - nejvíc namáhaný a v detailu vnímaný prvek - s precizním detailem obložení navazující modulárně na spáry podlahy. Zrnitá textura má nadčasový půvab, černá barva pokladny vizuálně akcentuje. Hrubě štípaná žula (odkoupený zbytkový materiál z jiné stavby) tvoří odolný obklad soklů i zatížení stojanů a v kombinaci s leštěnou podlahou přináší trochu šmrncovní divokosti.
Divočejší ráz má i zadní část obchodu s demontovaným podhledem, kde jsme ponechaly pouze sádrokartonové opláštění stropních světlíků a ve zbytku odhalenou hrubost konstrukcí. Přední část obchodu je naopak pojatá jako světlý čistý prostor s velkorysou expozicí vybraného sortimentů v návaznosti na výlohu do ulice. V rámci nového obchodu dostal kultivovanější podobu a barevnost i parter fasády domu.
Realizace probíhala během první vlny a jarní karantény za dost ztížených podmínek, o to větší jsme z ní měli všichni radost...
Klient: Freshlabels
Lokalita: Milady Horákové 452/11, Praha 7
Užitná plocha: prodejní plocha 165 m2 + zázemí a sklad cca 230 m2
Realizace: Ondřej Čech – Studio Griff