Prostory radnice jsou umístěny ve staré činžovní vile z roku 1929, která prošla zásadní rekonstrukcí a byla k ní přistavěna dvě nová moderní křídla. Vznikl tak komplex, kde je situována nejen radnice s vlastním úřadem, ale i městská knihovna, jejíž interiéry byly také součástí návrhu.
Projekt řešil návrh vnitřních prostor nové budovy radnice města Černošice (Praha západ). Nové prostory radnice jsou umístěny ve staré činžovní vile, která prošla zásadní rekonstrukcí a byla k ní přistavěna 2 nová moderní křídla. Vznikl tak komplex, kde je situována nejen radnice s vlastním úřadem, ale i městská knihovna, jejíž interiéry byly také součástí návrhu. V komplexu je ještě část české pošty a městské policie, ale tyto interiéry nebyly součástí návrhu. Realizace nových interiérů přímo navázala na samotnou stavbu a rekonstrukci a projekt interiérů byl zahrnut do realizační dokumentace této stavby.
Pohled na exteriér nové radnice:
Hlavní budovou radnice je historická činžovní vila z roku 1929. Ta byla radikálně zrekonstruována a její dispozice se co nejvíce přizpůsobily požadavkům kancelářského provozu. V rámci návrhu interiéru se ale podařilo zachovat hlavní historické prvky, které při pohybu v budově vizuálně reflektují na její historii. Jedná se o centrální schodiště, které bylo renovováno do původní podoby, včetně doplnění chybějících částí litého teraca. A dále byla restaurována skleněná kopule nad schodištěm (historicky se jednalo o sluneční lázeň) a byl do ní oproti původnímu řešení částečně otevřen průhled. Fasáda hlavní budovy byla zachována bez větších změn a byla jen vyměněna původní špaletová okna za nová ve stejném dělení, i když za euro okna. Původní dveře nebyly dochovány, a tak vznikla jen replika historických hlavních vstupních dveří do vily, dnes využívaných pro služební vchod.
K historické budově jsou přistavěna 2 nová moderní křídla, kde je v rámci celé jedné hmoty umístěna městské knihovna Františky Plamínkové.
Zadávací podmínky ze strany investora – jímž bylo město Černošice, bylo vytvořit jednoduchý ekonomicky řešený interiér, který bude plně vyhovovat provozu. Celá budova je kapacitně velice vytížena, kanceláře a navazující prostory jsou pro daný počet pracovních míst spíše menší a není zde prostor pro žádné čistě reprezentativní prostory. Obecně se vše pohybovalo v limitních proporčních rozměrech, daných možnostmi investora a velikostí vlastní stavby. To samé se objevilo i při návrhu městské knihovny, kdy se požadovaný počet svazků knih nutný k umístění, i tak musel redukovat, aby mu možnosti nově vzniklé budovy vyhověly. Dispoziční řešení jednotlivých místností je tedy spíše funkční než efektní a je často ovlivněno i konkrétními funkčními provozy jednotlivých odborů městského úřadu.
V návrhu jsem se snažila skloubit historický duch místa s moderními jednoduchými prvky interiéru a udělat tak soudobý interiér, který ale v detailech připomíná kontext staré budovy.
Návrh byl pochopitelně ovlivněn požadavkem investora na nízkou pořizovací cenu vlastního interiéru. V návrhu jsem tedy pracovala s jednoduchými konstrukčními prvky. Bylo také nutné vyhotovit dokumentaci v takové formě, aby vyhověla veřejné zakázce a vy-soutěžení dodávky bylo jednoznačné a snadno se v něm orientovalo.
Koncept interiéru byl navržen tak, že kromě sedacích prvků a pár solitérů se jednalo výhradně o truhlářské atypy, které byly zhotoveny na zakázku na základě prováděcí dokumentace. Pracovala jsem tedy s vlastními prvky a ne s typovým nábytkem externích firem. Dodávku pak získala 1 realizační truhlářská firma, která dílo provedla dle specifikace jednotlivých dílenských atypů.
Oblastí interiéru, které jsem se velmi věnovala, byly obrazové dekorace stěn a nábytku. Nucena se, v rámci vlastního mobiliáře, pohybovat v jednoduchý, někdy až nenápaditých prvcích, chtěla jsem interiér oživit uměleckými tisky a dekoracemi. Důležité pro mě bylo, aby byl interiér autentický a každý, kde se v něm pohybuje jasně věděl, že je v Černošicích, které mají svoji historii a současný kulturní život a žije zde řada umělecky nadaných lidí. Spojila jsem se tedy s místními fotografy, Letopiseckou společností a fotografickým oborem černošické Základní umělecké školy a s jejich pomocí jsem vytvořila různé umělecké akcenty vlastního interiéru. Dle zadávací dokumentace pak realizaci plošných dekorací realizovala firma vybraná městem, které dokončila i vlastní tiskovou přípravu dle mých návrhů.
Vstupní hala:
Centrální vstupní hala obsahuje recepci s podatelnou, pokladnu, matriku a finanční kancelář. Je situována v přízemí, hned za zádveřím hlavního vstupu.
Zádveří hlavního vstupu je doplněno originální velkoformátovou tapetou, navrženou jako koláž historických pohlednic Černošic a to za posledních 100 let. Motiv reaguje nejen na různé historické fáze města, ale i na to, že ze zádveří vede vstup na pobočku české pošty. Pohlednice jsou zde tištěny i z rubu. Praxe ukázala, že lidé se pokouší najít na různých záběrech svůj dům, nebo jiná místa, která dnes už vypadají jinak a můžou najít i text psaný některým známým či sousedem.
Návrh vlastní haly pracuje s přírodními materiály a barvami. Přírodní materiály zde nenásilně reagují na historii a stáří budovy a vytváří elegantní nadčasovou atmosféru. Světlá podlaha z velkoformátových rektifikovaných dlaždic. Obložení recepce, sloupů a části stěn obkladem v dekoru světlého mramoru, dřevodekor v barvě přírodního dubu a šedohnědá barva taupe na dveřích a dalších interiérových prvcích. Profily pro celoprosklenou příčku jsou pak v kovářské černi. Celek doplňují velkoformátové tisky tapet s originálními fotografiemi černošických motivů.
Použité prvky:
Světlá podlaha z velkoformátových rektifikovaných dlaždic 60/60cm v neutrální struktuře.
Dřevodekor přírodního dubu se objevuje na sedacím nábytku a doplňkových interiérových obkladech. Klasické barva materiálu a nadčasovost.
Barva taupe se objevuje na nábytku a dveřích, v rámci dveří jde o hladkou CPL fólii, obložení stěn pak navazuje ve stejné barvě jako hladké lamino, na pracovnách stolech se pak jedná o lamino v barvě taupe, ale s viditelnou strukturou dřev. Jemný detail pracovních desek stolů pak tvoří hrana, který je ABS, ale v barvě přírodního dubu.
Obklad velkoformátovými dlaždicemi v rozměru 60/120cm, rektifikované, jemná struktura bílého mramoru.
Okna stíní rolety zebra v bílé barvě.
Nad recepcí jsou skleněná zavěšená světla klasického designu s mosaznými závěsy.
V rámci haly jsou v podhledu navrženy zapuštěné downlighty.
V kancelářích navazujících na halu jsou pracovní stoly doplněny úložnými prostory, které tvoří skříně s posuvnými dveřmi. Posuvné dveře jsou kombinace jednoduchým bílých matných desek a dekorativního rámu v barvě dubu s originálním vnitřním polepem. Za posuvnými dveřmi jsou pak variabilní úložné prostory, které kombinují klasické regály na šanony a typizované prvky jako kartotéku a trezory atd. Celé lze jednoduše uzavřít a prostory pak působí stále neosobně a neutrálně, což je v této veřejné části úřadu žádoucí. Posuvné dveře s rámem v dekoru dubu mají uvnitř hladkou mdf desku na kterou lze jako tapetu aplikovat velkoformátovou fotografii či jiný dekorativní tištěný prvek.
Řešení zasedací místnosti města
Zasedací místnost je situována v suterénu vily.
Návrh pracuje se stejnými materiály a barvami jako ve zbývajících částech budovy vily, ale zde je návrh výtvarně obohacen a stěnu obloženou z pásků lícových cihel. Celá místnost tak dostane originální ráz a stěna zajistí hlavní dekorační prvek jinak jednoduše vybavené místnosti bez větších oken a zajímavých výhledů do okolí. Cihelné zdivo je hlavní stavební materiál pro stěny v budově vily, takže takto použitý materiál na to reaguje. Na podlaze je navržen vinyl v dekoru přírodního dubu, který dodá místnosti pocit určité útulnosti. Doplňkovou barvu je pak taupe a antracit. Stěny dále doplňují velkoformátové obrazy zhotovené dle originálních fotek a grafiky.
Použité prvky:
Vinylová podlaha v dekoru přírodního dubu, větší formát lamel.
Cihelný obklad jako pásky lícových cihel.
Nábytek kuchyňky a úložných prostor je kombinace dřevodekoru a antracitu, oboje formou nábytkového lamina.
Barva taupe se objevuje na stolových deskách a dveřích, v rámci dveří jde o hladkou CPL fólii, na jednacích stolech se pak jedná o lamino v barvě taupe, ale s viditelnou strukturou dřev. Jemný detail pracovních desek stolů pak tvoří hrana, který je ABS, ale v barvě přírodního dubu. Stolové podnože mají jednoduchý tvar.
Jednací židle oživují barevně interiér jasně zelenou barvou. Designem jsou moderní a odlehčené.
Osvětlení je navrženo formou přisazených zářivek jednoduchého tvaru na akustickém SDK podhledu.
Okna stíní bílé rolety zebra.
Řešení chodeb u kanceláří úřadu:
Na podlaze je navržen vinyl v barvě přírodního dubu. Dveře jsou v barvě taupe s bočním prosklením čirým sklem. Na dveře navazují obkladové panely z lamina, ve stejné barvě jako interiérové dveře. Panely jsou doplněny o polepy s informacemi a jmény pracovníků. Některé části stěn jsou mezi panely dále doplněny o originální fototapety s libovolnými grafickými motivy jako mapa, fotografie, grafika atd.
Použité prvky:
Vinylová podlaha v dekoru přírodního dubu, větší formát lamel.
Barva taupe se objevuje na obkladech stěn a dveřích, v rámci dveří jde o hladkou CPL fólii, obložení stěn pak navazuje ve stejné barvě jako hladké lamino. Na dveřích a panelech jsou aplikovány polepy s nápisy v kontrastní bílé barvě.
V rámci chodeb jsou v podhledu navrženy zapuštěné downlighty.
Židle pro klienty navazují na design židlí uvnitř kanceláří, barevný akcent zelené.
Centrální schodiště doplňují originální fotografie v jednoduchých černých rámech, zachycují místa z Černošic dnes a v minulosti.
Standartní kanceláře kanceláře:
V rámci rozhovorů s pracovníky úřadu se jasně ukázalo, že největším problémem jejich pracovišť je úložný prostor na dokumenty v šanonech a projektové dokumentace. Tyto jsou v otevřených regálech s dostatečnou nosností a požadavek byl na jejich maximální velikost. Zároveň má každá kancelář část uzavíratelnou, na osobní předměty zaměstnanců, kancelářské potřeby atd. většina kanceláří má více pracovních stolů a častým prvkem je i stůl jednací.
Návrh pracuje s jednoduchými bílými regály, které jsou převážně v modulovém rozměru vždy od podlahy ke stropu, tyto zajistily maximální úložný prostor, ale nejsou nijak výtvarně zajímavé. Designově tedy kancelář vždy obohacují 1-2 posuvné dveře, které uzavřou požadovanou část skříní a zároveň tvoří na pracovišti zajímavý výtvarný prvek. Jedná se o klasický systém bezrámové konstrukce pro posuvné dveře šatních skříní, kde za na kování zavěšen lamino rám v dřevodekoru přírodního dubu, který má hladkou výplň z MDF, na tuto plochu pak lze jednoduchým způsobem (tapetováním) aplikovat jakýkoli grafický motiv. Fotografii, grafiku, klasickou dekorativní tapetu, případně lze MDF nahradit výplní z magnetického laminátu, který může sloužit jako nástěnka, tak jako popisovací nástěnka. Výplně lez různě kombinovat a můžou dotvořit osobitost každé dané kanceláře či oddělení.
Aktuálně posuvné tapety doplňují koláže z fotografií pořízených dětmi z fotografického oddělení ZUŠ. Každý panel byl řešen jako originál a tedy každá kancelář má jiného „ducha“. Fotografie jsou pořízeny z Černošic a okolí a v některých případech i reagují na funkci kanceláře (stavení odbor, odbor kultury tad….)
V rámci každého odboru je pak do některé z kanceláří umístěna šatní skříň s klasickými dveřmi z bílého hladkého lamina a dle konkrétní dispozice jsou ještě doplněny zásuvkové kontejnery a regály. Vše v kombinaci bílá/přírodní dub.
Pracovní stoly jsou umístěny ideálně u okna, proti sobě, pracovní prostor lze oddělit textilními přepážkami. Pokud je požadován jednací stůl, je vždy navržen v zajímavém organickém tvaru, ne jako klasický obdélník. Tento princip je aplikován i na větší jednací stolky vedoucích pracovišť.
Pracovní stoly jsou v barvě taupe, které je shodná s barvou interiérových dveří, mají však patrnou strukturu dřeva v rámci plochy a hrana je vždy v kontrastu b barvě dubu. Ke každému stolu přísluší kontejner na kolečkách v bílé barvě.
Kancelářské a jednací židle jsou v základu černé, ale mají barevné sedáky, které barevně korespondují s textilními přepážkami mezi stoly, v zelené barvě.
Použité prvky:
Vinylová podlaha v dekoru přírodního dubu, větší formát lamel.
Barva taupe se objevuje na nábytku a dveřích, v rámci dveří jde o hladkou CPL fólii, na pracovnách stolech se pak jedná o lamino v barvě taupe, ale s viditelnou strukturou dřev. Jemný detail pracovních desek stolů pak tvoří hrana, který je ABS, ale v barvě přírodního dubu.
Stoly doplňují bílé kontejnery.
Posuvné dveře s rámem v dekoru dubu.
Jednací a kancelářské židle za stejné série. (český výrobce)
Kanceláře jsou osvětleny bílými zářivkami s opálovým krytím, čtvercového tvaru, přisazený typ.
Okna stíní bílé rolety zebra.
Stěny kanceláře starosty a místostarosty jsou částečně doplněny o dekorativní tapety v roli s motivy symbolizujícími město a jeho obyvatele.
Městská knihovna:
Výtvarně návrh odráží to, že knihovna je v moderním křídle komplexu.
Návrh využívá dominantu stropu, který je ve větší části knihovny z pohledového betonu. Podlaha knihovny je navržena jako vinylová v dřevodekoru přírodního dubu. Pro odlehčení celého prostoru jsou pak regály na knihy navrženy bílé. Jedná se o volné regály s polohovatelnými policemi s bezpečnostními zámky, které jsou z bílého hladkého lamina, ale každý bok jednotlivé sestavy regálů je oživen přídavným panelem z lamina v jasné barvě. To dodává celému prostoru jinam jednotvárných regálu hravost. Stěny jsou pak doplněny originálními tapetami v rolích s motivem písma a dekorativní fototapetou akcentující výdejní pult. Ta je navržena jako koláž z fotografií významných černošických spisovatelů.
Dispozičně je knihovna členěna tak, že hned u vstupu je výdejní pult s prezentací novinek a prostorem pro posezení návštěvníků, hned navazuje pracoviště na návštěvníky s internetovým připojením. Hlavní část zaujímá část knihovny pro dospělé a v zadní části je dětské oddělení s hracím koutkem pro nejmenší děti. To je doplněno o nástěnné herní didaktické prvky.
Použité prvky:
Vinylová podlaha v dekoru přírodního dubu, větší formát lamel.
Přisazené liniové osvětlení, zářivky
Dekorativní tapeta.
Nábytek je kombinací bílého hladkého lamina, dřevodekoru dubu, barvy taupe (ta je i na interiérových dveřích) a barevných akcentů.
Relaxační křesla a jednací židle jsou navrženy v zelené barvě.
Vybavení kancelářského pracoviště je stejné jako zbytek kancelářských pracovišť úřadu.
Výdejní pult akcentují designová zavěšená svítidla.
Dětské oddělení je doplněno sedací lavicí pod oknem s polstrovaným sedákem v zelené barvě, dále barevným lamino obkladem stěn a různorodými hracími prvky z materiálu masivního dřeva.
Strop dětského oddělení je oživen originálním osvětlením skleněných balónků.
Coworkingové centrum:
V rámci podkroví vily je situováno veřejné coworkingové centrum. Výtvarné řešení navazuje na zbývajících části domu. Mobiliář je zde více variabilní a měl by umožnit maximální flexibilitu daných prostorů. Barvené akcenty v jinak neutrálním interiéru vycházejí z barev originálního loga PŮDA.
Použité prvky:
Vinylová podlaha v dekoru přírodního dubu, větší formát lamel.
Barva taupe se objevuje na nábytku a dveřích. Včetně čajové kuchyňky
Jednací a židle - plastové skořepiny v barvě antracit.
Prostory jsou osvětleny bílými zavěšenými zářivkami.
Stěny jsou částečně doplněny o dekorativní tapety v roli s motivy lidských obličejů.
Interiér opět doplňuje velká fototapeta a nástěnné originální fotografie v jednoduchých černých rámech.
Prosklené příčky v černých rámech.
WC:
WC v budově vily jsou navrženy v kombinaci dekorativní podlahy, která se propisuje i na stěnu s umyvadlem a jednoduchého bílého matného obkladu. Design dlažby reaguje na historii a stáří budovy a navržené odstíny vycházejí z barev stávajícího teraca na schodišti. V barvě antracit - plástve.
Vybraná sanita je klasické umyvadlo kde sifon kryje keramický polosloup a závěsné WC, které je alespoň částečně kapotované. Je stejná pro všechny WC a umývárny budovy.
Dveře na WC jsou jako ve zbytku budovy v barvě taupe, zde plné.
Řešení kuchyněk a denní místnosti:
Materiálově jsou kuchyně navrženy jako kombinace zcela hladkých bílých skříněk, které doplňuje kontrastní deska a obklad v dřevodekoru přírodního dubu.
Barva dřevodekoru navazuje na barvu podlahy
Horní skříňky jsou až k podhledu, jednoduché uzavření, otevírání bez-úchytkové.
Spodní skříňky jsou kombinací vestavných lednic, a policové skříňky se skrytou zásuvkou.
Spodní skříňky mají frézovanou úchytku v barvě nerez.
Pracovní deska a obklad je v dekoru dubu.
Stolky pro denní místnost jsou navrženy s centrální nohou a antracitovou deskou. Židle jsou navrženy plastové v jasně oranžové barvě.
Denní místnost zaměstnanců pak výtvarně oživuje velká koláž z fotografií.
26.02.2020