kategorie:
Veřejný interiér I
Ing. arch. Tomáš Kocourek, Bc. et BcA.MgA. Magdaléna Teleky, Jonáš Garaj, www.probec.cz a NO FEET s.r.o., www.jhbar.cz
BAR JEKYLL AND HYDE, BRNO
Bar Jekyll and Hyde se skládá ve skutečnosti ze dvou prostorů, každý s vlastním vstupem. Skoro jako by to byly podniky dva. Jedná se ale pouze o jeden podnik se dvěma tvářemi. Odlišnost a rozpolcenost obou známých hrdinů vytvořila koncept nového baru. Tam, kde má Jekyll konvencemi svázané ruce, Hyde popouští uzdu všem svým vášním a naopak.
Bar Jekyll a Hyde obsahuje ve skutečnosti dva prostory, každý s vlastními spolu sousedícími vstupními dveřmi. Skoro jako by to byly podniky dva, zdání však může někdy klamat, jedná se totiž o podnik pouze jeden. Jeden podnik, ale s dvěma tvářemi - s tváří Jekylla a s tváří Hydea. Příběh váženého doktora Jekylla a jeho alter ega pana Hydea, kterého si Jekyll sám vytvořil, aby nemusel být vždy tak pevně svazován konvencemi vysoké společnosti, je poměrně dobře známý příběh. Byla to právě vzájemná odlišnost a rozpolcenost obou těchto prostor, jež nás k takovému příběhu a následně i k celému zaštiťujícímu konceptu přivedla. Vstupem do tváře podniku doktora Jekylla se ocitáme v jeho pracovně či laboratoři, tedy v prostoru člověka velmi váženého a ve společnosti uznávaného. Za dlouhým barem klikatícím se napříč téměř celým prostorem vidíme nejen lahve nejvybranějších alkoholů, ale i různé přístroje a lahvičky či zkumavky plné různě barevných tekutin plných podivných experimentů. Vše, na co oko dopadne, se zprvu může jevit jako sice luxusní, ale vždy zároveň i velmi decentní a ne přehnaně okázalé. Je to až při ohledání detailů z bližšího a zkoumavějšího pohledu, kdy se zákazník může ztratit v nepravidelných úhlech plastické tapety, v podivných přístrojích vystavených na policích, ve tvaru samotného baru či v divokých travinách a květinách zamčených za skleněnými stěnami třech velkých prosvětlených vitrín vévodících baru. A je to právě sousedící prostor pana Hydea, který těmto v Jekyllovi zdánlivě nenápadným podivnostem dává plný prostor k vybujení napovrch. Hyde je podnikem více nočního rázu a tím i rázu uvolněnějšího. Žádná z jeho stěn není otevřena do ulice, je to prostor mnohem temnější a jak kdyby uzavřený sám do sebe. Z rohů tmavě natřených stěn se skoro jako plíseň a vlhkost rozlézá měď a zlatohnědá barva. Rostliny tu již nejsou zavřené za žádnou stěnou. Naopak, prorůstají prostorem a doslova se derou ze stropu dolů, směrem dovnitř. Tam, kde je Jekyll na úrovni, je Hyde temným zákoutím. A naopak tam, kde má Jekyll konvencemi svázané ruce, tam Hyde naprosto bez ostychu a volně propouští uzdu svým vášním.