kategorie:
Veřejný interiér II
Ondřej Chybík, CHYBIK+KRISTOF ASSOCIATED ARCHITECTS s.r.o., www.chybik-kristof.com a MY DVA GROUP a.s., www.mydva.cz
SHOWROOM MY DVA, BRNO
Budova bývalého autosalonu se proměnila v showroom a sídlo společnosti, která vyrábí kancelářský, školní a kovový nábytek. Jednopodlažní objekt nevalné estetické kvality z 90. let minulého století získal novou a snadno zapamatovatelnou tvář tvořenou více než devíti sty černými plastovými sedáky.
Proměna bývalého autosalonu na okraji sídliště v showroom a sídlo společnosti MY DVA, zabývající se výrobou kancelářského, školního a kovového nábytku, je další dokončenou stavbou mladého brněnského studia Chybik+Kristof. Jednopodlažní objekt nevalné estetické kvality získal novou, snadno zapamatovatelnou tvář tvořenou více než devíti sty černými plastovými sedáky.
Abstraktně pojatá fasáda zároveň funguje jako reklamní poutač na firmu samotnou. Jednoduchou úpravou interiéru vznikl také nový flexibilní showroom, ve kterém jsou prezentovány jednotlivé segmenty výroby ve specifických, tematicky laděných prostředích.
Vinohrady jsou jedním z posledních sídlišť postavených v Brně v polovině osmdesátých let minulého století. Samotný autosalon vznikl v devadesátých letech a je součástí linie komerčních budov lemujících čtyřproudovou ulici Žarošickou, které však do území nevnášejí žádnou kvalitu. Původní stav objektu byl technicky i morálně zastaralý a po formální stránce neodpovídal potřebám společnosti. Vzhledem k tomu, že se jednalo o dočasnou investici v režimu pronájmu a že firma již prostory využívala, řešení muselo být levné a rychlé. Zadání znělo jasně: „Udělejte to levně, ideálně zadarmo,“ vzpomínají architekti Ondřej Chybík a Michal Krištof.
Společnost MY DVA patří mezi přední tuzemské dodavatele kancelářského, školního a kovového nábytku, zaměřuje se také na návrhy a realizaci interiérů administrativních a vzdělávacích budov, včetně atypických prvků. Volba materiálu, který s vynaložením minimálních finančních prostředků a s maximálním efektem zhodnotí původní objekt, proto logicky směřovala do výroby. Bez větších zásahů do exteriéru je stavba obložena jednotným výrobkem – plastovým sedákem v černé barvě v ceně zhruba 80 Kč/kus. Tím vzniká abstraktní textura, která bez dalších reklamních prvků jasně vypovídá o tom, co se děje uvnitř. „Jedná se o základní formu interiérové židle Vicenza, kterou investor standardně dovává, s tím rozdílem, že jako materiál byl použit černý granulát pro venkovní použití – je tedy odolný proti vlivům počasí, zejména UV záření.“ popisují architekti. Jednotlivé sedáky jsou upevněny na konstrukci z ocelových profilů kotvených na fasádu. V případě mechanického poškození lze konkrétní kus snadno vyměnit za nový, také čištění fasády lze provádět jednoduše – jednou až dvakrát do roka wapkou.
Druhou rovinou návrhu je interiér, který sestává ze dvou částí: showroomu a kanceláří se zázemím pro zaměstnance. Vnitřek stavby byl kompletně očištěn, prezentační prostor showroomu, který vznikl zvětšením původní vstupní haly v centru dispozice, je vymezen polykarbonátovými příčkami, podlaha je sjednocena bílou stěrkou, na stropě je ponechán pohledový beton a veškeré nové instalace jsou vedeny viditelně. Do takto abstrahovaného prostoru jsou vloženy tři kruhové galerie reprezentující tři odlišné segmenty výroby – školní nábytek, kancelářský nábytek a designové kusy. Kruhové výřezy jsou vymezeny bílými textilními závěsy na celou výšku prostoru, které lze dle potřeby uzavřít, nebo ponechat otevřené. Interiér výřezů představují tři odlišná prostředí, kde materiál podlahy, způsob osvětlení i barva světla jsou zvoleny tak, aby odpovídaly přirozenému prostředí, pro které je nábytek určen. Meziprostory je možné vyplňovat různými solitéry, lze je využívat jako konferenční místnost zaměstnanců nebo k posezení s klienty. Celý prostor funguje na principu galerie, kterou je možné jednoduchým způsobem přizpůsobovat aktuálním potřebám. Kanceláře pro zaměstnance jsou zachovány stávající po obvodu stavby a jsou sjednoceny šedým kobercem a bílou výmalbou.