kategorie:
Veřejný interiér II.
Ing. arch. Mikuláš Wittlich, Ing. Václav Hlaváček, Ing. Pavel Jakoubek, Ing. Barbora Janů, STUDIO ACHT, spol. s r.o., www.studioacht.cz
fotograf:
Tomáš Slavík
NOVÉ PROBOŠTSTVÍ, PRAHA
Při rekonstrukci nového probošství na Pražském hradě se zachovala unikátně dochovaná kachlová kamna. Dále se zrestaurovaly nádherné dřevěné kazetové stropy a vitráže v oknech. Stěny si daly za úkol se co nejvěrněji přiblížit originální barevnosti.
Oprava stávajícího domu Nového proboštství probíhala z většiny v restaurátorském režimu, s drobnými úpravami dispozic, která zajistila větší vzdušnost a otevřenost budovy a odstranila pozůstatky kasáren. Koncept obnovy je charakterizován volbou trvanlivých a nadčasových materiálů v symbióze původní a moderní barevnosti. Na historických dveřích a oknech byly obnoveny fládrované povrchy, dlažby byly doplněny v odpovídajících formátech a vzorech, dřevěné a parketové podlahy byly repasovány, resp. rekonstruovány. Nové konstrukce jako jsou například skleněné příčky, byly navrženy soudobě, ve střídmém, materiálově kvalitním a nadčasovém řešení.
Kachlová kamna
Unikátně dochovaná kachlová kamna tvoří jeden z výrazných prvků interiéru objektu. Všech sedmnáct řad kachlů bylo dochováno v autentické podobě. Restaurování se dotklo zejména poškozených exponovaných detailů a prasklých kachlů. Zároveň došlo k plošnému očistění bohatě profilovaného povrchu a následnému sjednocení barevnosti s nově doplňovanými plombami.
Dřevěné kazetové stropy
Nad hlavním schodištěm a v kapli restaurátorský režim zahrnul dřevěné kazetové stropy s bohatou výmalbou. Nejvíce degradované části vlivem zatékání střešním pláštěm byly odstraněny a doplněny ve stejném tvaru. Ve zbylé ploše proces restaurování zahrnoval plombování prasklin, odstraňování nánosů nečistot a obnovu výmalby jejím doplněním a zcelující retuší.
Vitráže
Vitrážová výplň okenního otvoru hlavního schodiště je jedním z nevíce vizuálně exponovaných prvků celého objektu. Její restaurování probíhalo z většiny v dílně restaurátora. Všechny části vitráže byly před transportem detailně zmapovány a následně v dílně rozebrány na jednotlivé komponenty. Proces doplňování chybějících nebo výrazně poškozených prvků v sobě zahrnoval opakované testování malby s cílem co nejvíce se přiblížit originálním barevnostem.