kategorie:
Veřejný interiér II.
Ing. arch. Lukáš Výtisk, IDEALIST 2.0 s.r.o., www.idealist.cz
fotograf:
Mateusz Rathe
SPECIALIZED SHOWROOM, VARŠAVA
Z bývalé továrny na neony vnikla vlajková prodejna kol značky Specialized. Hlavní principy při navrhování byly: držet se historického odkazu budovy, využít vizuální stránku plastového recyklátu a nechat zákazníka obchodem proplouvat, aby ho sám objevoval.
Zadáním bylo vytvořit flagship store (333m2) a kanceláře (209m2) pro firmu Specialized v rozvíjející se části Varšavské čtvrti Praga. Konkrétně jde o prostor v areálu Soho, bývalé továrny na neony, kde nyní vznikají vyhlášené restaurace a bary, byty a další nové funkce.
Měl jsem tři hlavní inspirační zdroje: historické tovární dědictví, využití vizuální stránky plastového recyklátu a princip objevování obchodu zákazníkem. Při vstupu do interieru neukazujeme zákazníkovi rovnou celou škálu produktů ale jen ty hlavní. Jak ale zákazník postupuje obchodem otevírá se mu pohled na celkový sortiment. Produkty jsou vystaveny na standardní kovové konstrukci, kterou Specialized využívá i v jiných obchodech ale já jsem ji zde natočil o 45stupňů a připevnil na ni desky z recyklovaného plastu. V interiéru je využito 1,5tuny tohoto materiálu na 126m2 desek, což je pro srovnání 5ti letá produkce plastového odpadu průměrným polským občanem. Desky svou velikostí přímo navazují na šachovnici původní betonové podlahy. Průhledné části desek vytvářejí velmi zajímavé obrazce ve chvílích kdy na ně svítí slunce skrz velkorysá okna. Jako navigaci v prostoru jsem využil s odkazem na minulost neonové nápisy a na strop umístil několika metrovou neonovou siluetu cyklisty. Zajímavá je také hmota kasy, kde jsem použil v kombinaci s mdf a dubovou dýhou 80 metrových skleněných tyčí, což v kombinaci s podsvícením vytváří jasný referenční bod interieru.
Po vstupu do 2NP se člověk ocitne v kancelářích společnosti, kde téměř z každého místa lze vidět dolů do prodejny. Kromě standardního layoutu kanceláří jsou zde zajímavé momenty v podobě hotdesk pracoviště zřízeného na bývalém balkonu, což z něj dělá něco jako velící můstek nad prodejnou a dále společenský prostor pod původním střešním světlíkem, kde jsem využil pod heslem, když to nemůžeš skrýt, zvýrazni to, spletitého původního vzt potrubí k umístění květin.