kategorie:
Veřejný interiér II.
Ing. Pavel Jakoubek a Ing. Václav Hlaváček, STUDIO ACHT, spol. s r.o., www.studioacht.cz
fotograf:
Tomáš Slavík
OBNOVA INTERIÉRU KOSTELA, LÁNY
Kostel z poloviny osmnáctého století byl postaven jako zámecká kaple podle návrhu architekta Préea. Prostor byl dlouho využíván jako sklad. Slavnostně byl znovuotevřen v roce 1992. Nyní byla pozornost věnována interiéru kostelu, restauraci mobiliáře i podlah.
Kostel zasvěcený Nejsvětějšímu Jménu Ježíšovu byl postaven v letech 1748-1752 jako zámecká kaple podle plánů Františka Ignáce Préea, žáka a mladšího spolupracovníka slavného Františka Maxmiliána Kaňky. Zadavatelkou stavby byla tehdejší majitelka křivoklátského panství, kněžna Marie Anna z Fürstenberka. Architekt Prée navrhl kostel ve stylu pozdního tzv. dynamického baroka, s klasickou východní orientací, jako pokračování podélné osy zámku, se kterým je propojen podklenutou chodbou ústící na panskou emporu. Dobově autentické je prakticky veškeré mobiliářové vybavení. Menší interiérové úpravy proběhly koncem 19.stol, kdy byla přestavěna dvoupodlažní empora s varhanami.
Větší oprava proběhla počátkem 90. let 20. století, po dlouhém období, kdy byl kostel využíván jako sklad. Kostel byl slavnostně znovuotevřen 4. února 1992 za účasti prezidenta Václava Havla, jeho manželky Olgy a tibetského dalajlámy.
PAMÁTKOVÁ OBNOVA KOSTELA NEJSVĚTĚJŠÍHO JMÉNA JEŽÍŠ
Současná dokončená památková obnova byla však tou nejkomplexnější za dobu existence kostela. Zvýšená pozornost byla věnována vnitřním prostorám, zejména restauraci veškerého mobiliáře i ostatních prvků interiéru; byl sanován (pomocí účinných insekticidních metod) a komplexně zrestaurován veškerý barokní mobiliář včetně varhan z 19.stol. kované i kamenné prvky. Byly zrekonstruovány kamenné a cihelné podlahy tak, aby byly omezen vliv vzlínající vlhkostí do obvodového zdiva, a obnovena funkce původního systému provětrání včetně jeho regulace nástavci nasazenými v krovu na obnovené ventilační otvory v klenbě, které výrazně zlepší mikroklima uvnitř kostela.
Řešeny byly rovněž povrchové úpravy, barevnost výmalby a nátěrů, kvalita materiálů čalounění atd.