kategorie:
Veřejný interiér I
Vera Hampl, VERA HAMPL ARCHITECTS s.r.o., www.vharchitects.com
LOĎ BELLA BOHEMIA, PRAHA
Na zakázku vyrobená elektrická loď na vyhlídkové plavby v centru Prahy je první svého druhu v Evropě. Hlavní myšlenkou interiéru bylo minimalizovat rušivé faktory. Celoprosklené stěny nabízejí nerušený výhled na krásy metropole. Do jádra lodi autoři navrhli bar, toalety a další technologie. Minimalistické pojetí doplňují i hliníkové lavice, které korespondují s hlavním materiálem lodi.
První plně elektrická výletní loď Bella Bohemia již brázdí vody. Vera Hampl a její studio VH Architects navrhli osobní loď na vyhlídkové plavby v centru Prahy, která je unikátní v mnoha ohledech.
Jejími přednostmi jsou především tichost, lehkost (díky použití hliníku jako základního stavebního prvku), ekologičnost a okouzlující panoramatický výhled z horní paluby, díky celoproskleným stěnám.
Hlavní myšlenkou interiéru bylo minimalizovat rušivé faktory. Právě celoprosklené stěny zaručují nerušený výhled na krásy našeho hlavního města. Do jádra lodi architekti navrhli bar, toalety a další technologie. Minimalistické pojetí doplňují i hliníkové lavice, které korespondují s hlavním materiálem lodi. Architekti věnovali velkou pozornost krásnému současnému designu, ale zároveň i dokonalému technologickému provedení. V lodi jsou pečlivě zabudovány kilometry kabelů. S rozvahou se muselo přistoupit i k vybavení gastro zázemí lodi – baterie mají omezenou kapacitu a každý spotřebič navíc znamená velkou zátěž.
Loď Bella Bohemia je vyrobená na zakázku, speciálně na vyhlídkové plavby v centru Prahy. Díky bezemisnímu provozu je velmi tichá a jedná se o první loď takového typu v Evropě. Její baterie mají kapacitu 100 kWH a při 50 % výkonu motorů vydrží loď jezdit přes 6 hodin. Její napájení trvá kolem 3 hodin. Specialitou je zejména použití „Voith inline thrusterů / propulsorů“. Jedná se o elektrické motory se schopností otáčení 360°, čímž je zaručena výborná manévrovatelnost. Tento typ elektrických motorů se používá na luxusních jachtách a námořních lodích jako dokormidlovací zařízení, ale jako hlavní pohon byl použitý vůbec poprvé.
Návrh, ale i výroba takové lodi byla novinkou pro architekty, ale i pro německou loděnici, kde výroba Belly Bohemia probíhala.