Brněnský rodák Bohuslav Fuks vyprojektoval funkcionalistickou budovu hotelu Avion na unikátně úzké parcele v roce 1928. Návrh čtyř vzorových pokojů byl inspirován stylem Bauhaus, jak barevností, tak nábytkem. Celý koncept odkazuje na české výrobce kovového nábytku v meziválečném Československu.
Jednou z význačných staveb českého funkcionalismu je brněnský HOTEL AVION. Spolu s vilou Tugendhat jsou to jediné dvě Národní kulturní památky v České republice v tomto stylu. Hotel Avion vyprojektoval na unikátně úzké parcele brněnský architekt Bohuslav Fuchs, jenž na rozdíl od autora Vily Tugendhat je znám spíše doma než v zahraničí. A je to škoda, protože jeho stavby mají evropskou úroveň.
Přesto na nepříliš vhodné parcele jde o výjimečnou stavbu navrženou pro hotel, bar, restauraci a kavárnu. Dokončeni stavby bylo zrealizováno v roce 1928 s tím, že je více než jisté, že interiéry už arch. Fuchs neřešil, proto byl nábytek již v tehdejších dobách v jistém rozporu s funkcionalistickým vzhledem objektu.
Hotel Avion prošel řadou individuálních úprav, často ne příliš šťastných. V roce 2005 hotel získal nový majitel. Rekonstrukce se díky finanční náročnosti a jisté nerozhodnosti majitele táhne prakticky od té doby. Na stavební úpravě se podílela arch. Jiřičná s tím, že ne vše, co naprojektovala, bylo zrealizováno ale došlo k zásadní změně ve standardu hotelové část.
Změnil se počet pokojů, byla doplněna hygienická zařízení pro každý pokoj, což v původní stavbě nebylo. Tehdy byly hygienická zařízení kombinovaná (umyvadlo ve skříni a ostatní společné pak na chodbě) což by dnes působilo jako hodně velká zvláštnost.
Společnost AMOS Design navrhla řešení projektové části a vstupního lobby. Z tohoto konceptu byly zrealizovány čtyři vzorové pokoje. Toto proběhlo v mimořádně krátkém čase koncem roku 2019. Návrh čtyř vzorových pokojů byl inspirován stylem Bauhaus a celý koncept připomíná také české výrobce kovového nábytku mezi dvěma světovými válkami v Československu.
Ze strany majitele byl vyvíjen značný tlak na cenu, ale nejen proto jsou pokoje jednoduché, účelné. Jsou nejen funkční, jednoduché a stylové a v provedení takovém, aby vhodně vyplnily mezeru na hotelovém trhu v Brně. Navíc takový hotel v duchu architektonické avantgardy s důsledností na detail a stylový koncept není zrealizován v celé Evropě. Pro návštěvníky ostatních funkcionalistických památek by to bylo jen naprosto logické doplnění jejich pobytu v Brně.
Vzorové pokoje odkazují nejen původními prvky kovového nábytku od československých výrobců třicátých let minulého století, ale i barevností a nábytkem navrženým ve stylu na období Bauhausu a jsou příspěvkem firmy Amos design ke stému výročí Bauhausu. Podařilo se také zajistit unikátní pružné křeslo ze 30.let, které mělo nést jméno hotelu a není dosud uvedeno v žádném ze známých katalogů kovového nábytku. Autorem mohl být Marcel Breuer a nebo Mart Stam a výrobcem některá z pěti velkých firem působících na Československém trhu. Je velkou škodou, že veřejnost nalezené křeslo v hotelu neuvidí, neboť by to byl unikátní důvod, proč také objekt navštívit. Návrh interiéru měl být doplněn tématikou České Avantgardy, předválečného Brna, a to nejen na pokojích ale i v restauraci.
V jednotlivých pokojích se střídají výrazné barvy Bauhausu nejen na stěnách ale i v použitém materiálu na nábytku či židlích a dalších prvcích. Prostor je doplněn zařízením toalet a dalšími prvky tak, aby vyhovoval dnešním požadavkům, a přitom respektoval původní styl.
Vzorové pokoje měly sloužily jako vzor pro další realizaci hotelové části postup v objektu nicméně spolupráce s majitelem objektu není dost dobře možná.
- Pokoje, jež jsou umístěny do vnitrobloku hotelu a směrem do zadního traktu mimo poslední podlaží (4-9) měly být řešeny tak jako vzorové pokoje. Kde by to bylo možné mělo být osazeno křeslo AVION.
- Pokoje s původními okny umístěné do ulice od 8 do 5 podlaží měly mít podobný styl nábytku stejný jen barevnost měla být zmírněna a mělo být umístěno více dřevěných ploch, doplněno také křesly AVION
- Tři pokoje umístěné v 9 a 10 podlaží měly být věnovány světovým osobnostem, které mají něco společného s Brnem a předválečnou architekturou.
MIES VAN DER ROHE SUITE – hladké jednoduché plochy, materiál dřevo světlé s výraznou kresbou, jednoduché prvky s perfektními detaily, na zemi na zelené podlaze Peršan. Dobová svítidla. Stylový nábytek navržený v Miesovském duchu, postel dřevěná se soklem, skříně zavřené s panty atd.
Materiál: koženka, chrom, dřevo, koberec světlý závěs šantung na oknech a doplněno blackoutem. Jako perlička zde bude velký dalekohled namířený na vilu Tugendhat a na stěně nějaké materiály odkazující k Tugendhatu
LE CORBUSIER SUITE – jednoduchý dřevěný nábytek s výraznými barevnými plochami (žlutá, zelená, modrá). Křesla a stolky od Le Corbusiera , doplněno dobovými svítidly. Na stěně velká malba Moduloru od Le Corbusiera aby si každý host mohl srovnat svou postavu s uvedeným kánonem. Zarámované fotografie architekta s autorem Avionu apod. Doplněno informacemi o jeho návštěvách Brna a Zlína.
BOHUSLAV FUCHS – největší pokoj v 9. podlaží otočený do ulice. Nábytek bude řešen v provedení chroma dřevo dle Fuchsových dobových interiérů. Barevnost podlahy modrá doplněna ještě barevností koberce. Dobový nábytek a svítidla. Doplněno drobným manuálem, kde jsou všude významné stavby autora. Plus další foto Bohuslava Fuchse s Le Corbusierem
29.02.2020